Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Zijn eerdere stukken geven blijk van een duidelijk markgerichte invalshoek. Dit geldt zeker ook voor de beschreven business proposities. Strategisch gezien werkt dit verhelderend daar meerdere partijen hetzelfde einddoel nastreven, naast de doelen vanuit hun eigen organisatie.
Het mislopen van samenwerkingsvormen zit veelal in het realisatietraject (openingsvraag), daar blijkt de mis-fit van het mechanisme 'halen-brengen'. Dit mechanisme krijgt naar mijn menig een andere invulling bij allianties dan bij netwerken (meer 'vrijheid'). Wat zijn nou eigenlijk de do's and dont's tussen vrijheid en vrijblijvendheid in het realisatietraject?
http://www.bdk.rug.nl/medewerkers/d.j.f.kamann/
Een artikel dat raakt aan waar wij nu mee bezig zijn zoals je weet, op kleine schaal welliswaar. Het was goed te lezen, interessant en just in time, bedankt !
Michiel Gersjes. Teurlings BV Oisterwijk.
In dit heldere artikel geef je een duidelijke boodschap. Een zeer herkenbare ook. Van dichtbij maak ik mee dat de verleiding om af te gaan op een formeel document zoals het RFI groot is. De strategische toets die je voorstelt kan evenwel lastig zijn wanneer de kans een nieuwe business betreft waarvoor binnen eigen organisatie de geesten moeten rijpen. De toets krijgt dan meer het karakter van een kruistocht.
Les nummer 10 vind ik een ijzersterke. Stapje voor stapje komen de partners dichter bij elkaar en krijgt de samenwerking meer vorm. Versnelling van dit proces heeft geen zin: het lijkt niet mogelijk om stappen over te slaan. De (persoonlijke) relaties tussen de stuurgroepleden bepalen het tempo. Aan die tafel krijgt de samenwerking feitelijk vorm. Op een lager niveau, in de werkgroepen, vinden mensen elkaar snel en is men constructief met elkaar aan de slag. Door de aandacht voor het gezamenlijke initiatief kan het belang van de eigen organisatie echter uit het oog verloren raken. Voortdurende interne afstemming is dan ook essentieel. Niet alleen het initiatief, maar ook de concretisering ervan verdient een strategische toets!
Groet, Bob van Wijngaarden
Ik las op deze pagina zojuist een interessant artikel over het opstellen van een alliantiestrategie geschreven door Michael Pullens.
Ik ben een derdejaars student bedrijfskunde uit Nijmegen en ben samen met een studiegenoot begonnen met het schrijven van mijn Bachelorthesis. Onze afstudeerrichting is strategie en het thema dat centraal staat is 'samenwerken'. We zijn nu al enkele dagen aan het zoeken naar wat we precies willen. Dit artikel zette mij aan het denken. Is het hebben van een duidelijke alliantiestrategie tegenwoordig van zo'n groot belang? Vallen samenwerkingverbanden als die tussen Philips en Sara Lee of Philips en Nike ook tot een bepaalde vorm van samenwerken? Kunnen we hier namelijk spreken over een 'brand-alliance'? Is het voorkomen van een 'brand-alliance' volledig nieuw (de wijze waarop de Senseo Crema op de markt is gezet lijkt een volledig nieuwe ontwikkeling te zijn aangezien het twee grote merken uit twee verschillende bedrijfstakken betreft die zeer intensief samenwerken en één product op de markt brengen).
Kortom: we zijn nog zoekende. Als U na het lezen van het bovenstaande denkt ons te kunnen helpen met literatuur, praktijkvoorbeelden of andere interessante informatie, dan horen we dit heel graag van U.
Met vriendelijke groet,
Pieter Heersink
PS
Naast relevante literatuur zijn wij tevens op zoek naar enkele bedrijven waar wij een diepgaander onderzoek aangaande dit onderwerp willen houden. Voelt U hier iets voor, mailt U dan gerust naar heersink@lycos.com!!!!
laten we terug gaan naar af, en het opnieuw proberen...