Customer Excellence: Klantbeleving als basis

Columns

Vaak zien we dat organisaties vooral bezig zijn met hun eigen interne organisatie en daarmee vooral naar binnengericht zijn. Dit zorgt voor korte termijn focus en heeft vooral geleid tot kostenbesparingsinitiatieven. Dit is niet meer genoeg; een organisatie zou moeten verbeteren met de klant in zijn vizier maar organisaties hebben te vaak hun klanten uit het oog verloren.

Met Customer Excellence, het centraal stellen van de klant, kunnen bedrijven het verschil maken.

Het is hierbij van belang om loyale klanten te creëren waarbij de klantverwachting overtroffen wordt. Dit wordt op een dusdanige manier vormgegeven dat het bedrijf ook winstgevender wordt. Echter het gaat nog verder dan loyaliteit alleen. Het gaat erom dat klanten het bedrijf daadwerkelijk gaan promoten.

Hoe Customer...

Sam Verhoeve
Lid sinds 2019
Ben zelf al altijd overtuigd geweest dat focus op klant sleutel tot succes is.

En wanneer je je klant in verrukking wil brengen, zal je merken dat je automatisch je interne en externe processen zal moeten verbeteren.

En wanneer je dat goed doet, zie je dat efficiënt werken het resultaat is en dat andere positieve zaken automatisch volgen: grotere klanten tevredenheid, meer werkplezier voor de medewerkers, hogere kwaliteit én lagere kosten.

Op het eerste zicht is het gek om te zien dat wanneer een bedrijf focust op kostenverlaging, het resultaat meestal minder fraai is: lagere kwaliteit, minder werkplezier en meer ontevreden klanten. Maar als je daar wat langer over nadenkt, begrijp je waarom die strategie dit ongewenste resultaat heeft en je altijd de klant centraal moet zetten, ook bij de optimalisatie van bedrijfsprocessen.

Ik maakte daar onlangs een presentatie over: zie http://www.slideshare.net/samverhoeve/eenvoud-het-verhaal

Meer over Klantgerichtheid