Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
http://www.slideshare.net/oukearts/10-new-business-models-for-this-decade
1. Localized Low-Cost Business Model
2. One-Off Experience Business Model
3. Beyond Advertising Business Model
4. Markets Are Conversations Business Model
5. Low-Budget Innovation Business Model
6. Community-Funded Business Model
7. Sustainability-Focused Business Model
8. Twisted Freemium Business Model
9. Unlimited Niches Business Model
10. In-Crowd Customers Business Model
Géén enkele van de tien bovenvermelde voorbeelden bewaakt de stringente doorkoppeling van Product / Markt Combinaties, Sterkte / Zwakte / Kansen / Bedreigingen analyse, Acquisitieplan, Promotieplan en Budget. Komt ook niet in jullie stuk aan de orde. Anders gezegd: de meest cruciale factor voor succes ontbreekt volledig.
Mijn vraag is: "Wat heeft een bedrijf hier werkelijk aan?"
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
het is mij op basis van je vraagstelling niet duidelijk of je daadwerkelijk een antwoord wilt. En van wie. Ik kan immers niet voor "een bedrijf" spreken en ik denk ook niet dat je dat verwacht. Je vraag kan ik ook als stelling interpreteren.En dan denk ik dat het volgende je interesse heeft.
Het stappenplan zoals beschreven in het artikel op ManagementSite, en dat geldt ook voor de tien voorbeelden van nieuwe businessmodellen zoals gepubliceerd op SlideShare, zijn te lezen als een uitnodiging aan grote ondernemingen om met hun businessmodel aan de slag te gaan. Het artikel is geen uitputtende weerslag van de methodiek of de aanpak zoals daarbij door ons wordt gehanteerd, maar bedoeld als praktische inleiding. De tien voorbeelden zijn geen doorwrochten praktijkcases maar bedoeld ter inspiratie. Een analyse van de externe omgeving (klanten, markt, concurrentie), de interne organisatie (leiding, specialisatie, coordinatie) en de financiële stand van zaken en impact in opbrengsten en kosten zijn zaken die allemaal horen bij het beschrijven, analyseren en innoveren van je businessmodel.
Wat wel ontbreekt in onze aanpak is het maken van plannen (businessplan, business case) als fundament voor innovatie. In een snel veranderende omgeving met klanten, medewerkers en aandeelhouders wiens eisen en behoeften minder goed voorspelbaar zijn geworden, is het plan als fundament naar onze mening niet langer geschikt. We pleiten daarom ook niet voor het werken aan het businessmodel (enkelvoud), maar het werken met de businessmodellen (meervoud). Op basis van een aantal prototypen kan een grote onderneming ondervinden wat wel werkt en wat niet. Met minder tijd en minder 'verloren' kosten tot gevolg.
En dat lijkt ons voor grote ondernemingen van grote toegevoegde waarde.
Met vriendelijke groet,
Ouke Arts
De kanttekeningen die je aangeeft in je reactie, plaatsen het geheel in een wat realistischer daglicht. Dat is de duidelijkheid waartoe ik je wilde uitnodigen.
Wat ik erg goed vind aan jullie benaderingen is de focus op mogelijkheden van nieuwe technologie en daarmee correlerende bewegingen in de markt.
Maar daarna begint het traject waarbij ik erg veel gehannes en gestuntel heb gezien. Ook en misschien juist bij grote bedrijven vanwege de kwadratisch toenemende complexiteit bij veel productgroepen.
Het fenomeen innovatie komt m.i. niet goed uit de verf. Daar zijn heel goede en beproefde methoden voor (TRIZ en ASIT bijvoorbeeld), maar ook het Cyclisch Innovatie Model van Prof. Berkhout.
Ten slotte wil ik opmerken dat de “klassieke businessplanning” (de businessronde bij grote bedrijven) helemaal niet heeft afgedaan . . . mits deze goed wordt uitgevoerd. En daar hapert het in zeer veel van de gevallen. Mijn toverwoord is dan “doorgestoken binnen ELKE Technologie-Product-Markt combinatie” van begin tot einde en in oorzakelijk verband.
Ik ben benieuwd naar het aangekondigde deel 2.
Groet en succes gewenst
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent