Het gebruik van de businesscase methodiek wordt meer en meer aangemoedigd. Businesscases dragen simpelweg bij aan een betere besturing van de organisatie. Toch dienen bestuurders niet steevast een businesscase voor elk project of verandering te vereisen.
Hierin schuilt namelijk een groot gevaar: het doodslaan van innovatie.
Elk type investering is uniek. Het investeringsvizier helpt bij het bepalen welk type businesscase het best past bij die investering. Op hoofdlijnen zijn de volgende vier typen investeringsvraagstukken te onderscheiden:
- Onderhoud
• Focus op kostenreductie
• Invloed op bedrijfsvoering beperkt - Bedrijfskritisch
• Focus op verbetering bedrijfsvoering,
• Baten versus kosten en risico - Potentie
• Focus op lange termijn baten - Strategisch
• Focus op strategische baten en de be...
Met veel interesse heb ik jouw column gelezen. Je slaat de spijker op z'n kop.
Ik denk dat elk project of uit te werken idee wel start met een businesscase. Echter, vandaag de dag proberen we deze business case zo SMART mogelijk te maken. We rekenen alles door, net zolang totdat het hele idee volledig dood is gerekend. We vertrouwen steeds minder op ons onderbuik gevoel. We durven steeds minder te ondernemen (= onbekende risico's nemen). Terwijl dit onderbuik gevoel misschien nog wel meer redenen geeft om door te gaan, dan volledige inzicht in kosten / opbrengsten / efforts / revenuen. Juist in de huidige economische tijd is het mijns inziens ook goed om ook te vertrouwen op wat je instinct je ingeeft.
Dit soort dilemma's kom ik ook als marktonderzoeken veel tegen. Ik bereken en gebruik graag cijfers voor business cases, maar zie te vaak dat grote organisaties er in doorschieten en zo niet meer aan echte innovatie toe komen. Maar geldt zelfs voor weinig innovatieve verbetering vanuit klantperspectief. Inderdaad zijn kostenbesparingen makkelijker te berekeningen dan toekomstige baten.
En hetzelfde geldt voor de huidige tijd. Veel bedrijven besteden zoveel tijd aan een businesscase dat het ' window of opportunity' al weer bij voorbij is.
Mijn advies: gewoon doen. En als je ziet dat je je mijlpalen niet bereikt in termen van meetbare klantwaarde creatie samen met de klanten, gewoon stoppen.
Mvg
Tony