Innovatie van het businessmodel vaak broodnodig!

Actueel

Innovatie is niet zozeer het bedenken van nieuwe producten en diensten, maar vooral het vermogen om nieuwe ideeën  om te zetten in waardeproposities die de potentie hebben om een business structureel te veranderen. Hoe kunnen we nieuwe businessmodellen ontwerpen en implementeren? Hoe kunnen we oude businessmodellen ter discussie stellen en transformeren? Vandaag de dag duiken er ontelbare  businessmodel-innovaties op. Nieuwe industrieën worden ontwikkeld, oude industrieën worden ontwricht. Nieuwe spelers dagen de gevestigde spelers uit, die koortsachtig proberen zichzelf opnieuw uit te vinden.

Businessmodelinnovatie is niet geheel nieuw. De schaal en snelheid waarmee nieuwe businessmodellen het economisch landschap veranderen is ongekend. Voor ondernemers, executives, consultants en academ...

Jos Steynebrugh
Innovatie van het businessmodel vaak broodnodig?

Ja, en vaak is hier minimaal 1 x per boekjaar (as usual).
Maar in deze economische stroomversnelling wellicht 4 x per jaar
Toch?

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Philippe De Ridder
Absoluut mee eens. We zijn net gestart een overzicht te maken van lokale business model innovatie voorbeelden (uit Nederland en België):

http://www.businessmodelinnovatie.be/

Hebben jullie nog tips en lokale voorbeelden?
esther
Dag,

Misschien een naïeve vraag, daar ik geen business developer ben, maar hoe zou je dit nou het beste kunnen doen als je naar een waarde propositie wilt waarin systeeminnovaties zoals bij duurzaamheid (dus mens,wereld,winst of people planet profit) centraal staan en waarbij de markt pas bereid blijkt (meer) te willen betalen als een product er is, niet als je het onderzoekt. Als je dus al die stappen die beschreven staan gaat doorlopen zal er vrijwel in het begin een no go worden gegeven omdat de investeringen vooralsnog niet opwegen tegen de opbrengsten. Hoe maak je daar businessmodellen voor als het doorlopen van die stappen er juist voor zorgt dat het niet mogelijk is (de technologische innovatie is dan bijvoorbeeld een gesloten kas die energie produceert (fijn voor de boer, hij kan ook nog een andere markt op op den duur met die energie; dat is pas echte innovatie, toch? want bijvoorbeeld keten doorbraak) maar de consument zal het worst wezen want de tomaten zijn niet super veel lekkerder en ook nog duurder vanwege de investeringen van de boer in die kas). Met andere woorden moet je dan niet veel inventiever te werk gaan dan alleen die stappen doorlopen? Omdat je dan misschien (onvoorziene) kansen mist, juist omdat je rechtlijnig de stappen doorloopt. Of zie ik het nu verkeerd. Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie/suggestie. Het gekozen voorbeeld is er slechts een, kunnen ook andere zijn.

Meer over Business model, verdienmodel