Business model patronen vormen een krachtig wapen om je businessmodel te innoveren. Naar aanleiding van mijn vorige artikel business model innovatie met behulp van patronen kreeg ik de vraag: Welke patronen zijn goed bruikbaar juist in deze bijzondere tijd? Dat gaat dit artikel over.
"De dynamische context dwingt je om na te denken over de toekomst van je bedrijf"
Gebruik patronen om na te denken over de toekomst van je bedrijf
Juist nu in deze bijzondere tijd is het belangrijk om de huidige manier van business runnen kritisch onder de loep te nemen en je bedrijf te herontwerpen. Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat veel bestaande businessmodellen niet meer werken. Bedrijven staan voor de uitdaging om zichzelf opnieuw uit te vinden en een transformatie te maken naar een nieuw, beter en veerkr...
Ik wil wel voor je proeflezen.
Groet en succes met je boek,
Marjolijn
Je vraagt om proeflezers voor jouw nieuwe boek. Ik ben bereid om te helpen met een dergelijke uitgave, gezien dit artikel. Mailadres: fredrorink@planet.nl.
Ik zal de eerste update spoedig naar jullie toezenden 😊
@Walter. Dat klopt, ‘’Een businessmodel is geen losstaand concept, maar een complex netwerk van relaties in een voortdurend veranderende context. Een succesvol businessmodel speelt in op relevante omgevingsfactoren’’. De corona-situatie is een trigger voor bedrijven om de huidige manier van business runnen kritisch onder de loep te nemen en toekomstbestendig te maken. Uiteraard staan ons ook andere, grotere uitdagingen te wachten. Wat de stip op de horizon is (visie), zal leidend moeten zijn bij de keuzes over de inrichting van het businessmodel. Het veranderende tijdperk speelt daar zeker een rol in en ik ben zelf van mening dat ‘’winst’’ vandaag verder gaat dan enkel het genereren van zoveel mogelijk pecunia.
@Reint
De gig economy, is een ontwikkeling die de nodige discussies losmaakt over een aantal punten die je aandraagt, een voorbeeld is de rechtszaak tegen het bedrijf Deliveroo afgelopen jaar. In mijn optiek is het wel een feit dat het patroon ingebed is in meerdere succesvolle businessmodellen. Ook zal het in de toekomst zeker een rol blijven spelen. Een flexibele schil kan een bedrijf helpen om op grillige marktomstandigheden te anticiperen, pieken in het te verrichte werk op te vangen. Uiteraard is het wel belangrijk om over de vorm na te denken, volledig- of gedeeltelijk (bemiddeling door derden, eigen talentpool) etc. en om de voor- en nadelen zorgvuldig tegen elkaar af te wegen. Ik ben zelf van mening dat dit zeker ook op een maatschappelijk verantwoorde manier kan gebeuren, zoals het voorbeeld in het artikel van de talentpools.
Ik zal de eerste update spoedig naar jullie toezenden 😊