De offerte is klaar, wat nu?
Enkele tips:
- Laat de offerte nakijken. Laat deze altijd, door iedereen die bij het verkoopproces betrokken is, controleren. Op die manier voorkomt u dat de offerte onvolledig - of deels onjuist - wordt verstuurd.
- Voeg een begeleidende brief aan de offerte toe, waarin u aangeeft wanneer u contact opneemt om eventuele vragen te kunnen beantwoorden.
- Bel de klant op het moment dat de offerte de deur uitgaat en spreek een tijdstip af om de offerte te bespreken. U kunt de offerte ook bij de klant langsbrengen. Maak hier van tevoren een afspraak voor en ruim dan gelijk tijd in om een en ander te bespreken. Denk niet dat u opdringerig overkomt: u maakt juist een professionele indruk als u dit doet.
- Als de klant toch 'nee' zegt. Hoe goed uw offerte ook dichtgetimmerd is, klanten kunnen altijd 'nee' zeggen. Dit kan een signaal zijn dat u toch iets vergeten bent of iets niet goed hebt aangepakt. Vraag aan de beoogde klant waarom hij niet op uw aanbod inging. Zo krijgt u feedback die u kunt gebruiken om het een volgende keer beter te doen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 15 vragen en antwoorden over Checklist Verkoop & Offerte.