Wat zijn de meest gemaakte fouten in een offerte?
Offertes bevatten regelmatig fouten, waardoor klanten zich ergeren aan een vermeend gebrek aan professionaliteit en mogelijk weglopen. De offerte moet daarom volledig, duidelijk en foutloos zijn.
Uit kwalitatief onderzoek van Offerte.nl blijkt dat negen van de tien offertes fouten bevat. Dit zijn acht regelmatig gemaakte fouten:
Uit kwalitatief onderzoek van Offerte.nl blijkt dat negen van de tien offertes fouten bevat. Dit zijn acht regelmatig gemaakte fouten:
- De NAW-gegevens van de onderneming die de offerte stuurt - In meer dan een kwart van de gevallen zijn deze adresgegevens niet te vinden in de offerte;
- Ontbreken van KvK-gegevens - Bijna de helft van de offertes bevat geen KvK-gegevens van de onderneming, zoals het nummer waarmee het bedrijf is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.;
- Referentienummer - Het referentienummer staat bij de onderzochte offertes in meer dan de helft van de gevallen niet vermeld.;
- Duidelijke geldigheidstermijn - Een geldigheidsduur werd op vier van de tien van de offertes aangetroffen;
- Beschrijving van de werkzaamheden - In bijna 10 procent van de gevallen laat de ondernemer na om duidelijk te beschrijven wat de werkzaamheden zullen zijn;
- Spelfouten - Meer dan een derde van de onderzochte offertes bevatte een spelfout en in 14 procent van de gevallen was dat al in de eerste alinea;
- Een begeleidend schrijven wordt ook op prijs gesteld door aanvragers - Een begeleidende brief werd in 42,3 procent van de gevallen niet aangetroffen;
- Algemene voorwaarden - Minder dan een derde van de offertes bevatte deze voorwaarden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 15 vragen en antwoorden over Checklist Verkoop & Offerte.