Wat is de bedrijfseconomische betekenis van het afzonderlijk waarderen van de te identificeerbare activa?
De bedrijfseconomische betekenis van een object ligt in de verwachte geldstromen die dat object naar verwachting zal kunnen genereren. De verwachtingen ten aanzien van een gehele onderneming zijn redelijk af te bakenen. Maar zelfs voor een onderneming geldt dat de verwachtingen sterk uiteen kunnen lopen. Bij een onderdeel van een onderneming ligt dat vraagstuk van de verwachtingen nog veel complexer. Daarbij komt dat arbitraire toerekening methodieken worden gehanteerd voor kosten en opbrengsten.
Hoe zit dat bijvoorbeeld bij één van de wereldwijd bekendste merken zoals Coca Cola. De waarde van een merk kan immers niet los gezien worden van het onderliggende product of onderliggende dienst. Bij de bepaling van de waarde van een merk gaat het immers om de vraag wat de extra geldstromen zijn ten opzichte van een basis merkloos product. Afgezien van het feit dat de bepaling van de waarde van een afzonderlijk object lastig is zal in de praktijk het afzonderlijk te identificeren object niet apart verhandeld worden. Aan het separeren van deze posten in het kader van IFRS moet dan ook een beperkte economische betekenis worden toegekend. Daar komt bij dat een organisatie bestaat uit een combinatie van mensen en middelen. Het is juist de combinatie die waarde genereert. Het compartimenteren daarvan ligt niet echt voor de hand.
Hoe zit dat bijvoorbeeld bij één van de wereldwijd bekendste merken zoals Coca Cola. De waarde van een merk kan immers niet los gezien worden van het onderliggende product of onderliggende dienst. Bij de bepaling van de waarde van een merk gaat het immers om de vraag wat de extra geldstromen zijn ten opzichte van een basis merkloos product. Afgezien van het feit dat de bepaling van de waarde van een afzonderlijk object lastig is zal in de praktijk het afzonderlijk te identificeren object niet apart verhandeld worden. Aan het separeren van deze posten in het kader van IFRS moet dan ook een beperkte economische betekenis worden toegekend. Daar komt bij dat een organisatie bestaat uit een combinatie van mensen en middelen. Het is juist de combinatie die waarde genereert. Het compartimenteren daarvan ligt niet echt voor de hand.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 193 vragen en antwoorden over Waardebepaling bedrijven.