Zijn soortgelijke producten altijd voorwaarde voor het aannemen van een inbreuk?
Nee, maar de hoofdregel is dat een merkrecht alleen actiemogelijkheden biedt tegen overeenstemmende merken voor soortgelijke producten. Een uitzondering daarop wordt gemaakt voor bekende merken.
Als aangetoond kan worden dat een merk bekend is én aannemelijk kan worden gemaakt dat er schade ontstaat aan de reputatie of het onderscheidend vermogen van het merk óf als een derde ongerechtvaardigd voordeel trekt uit de bekendheid van het merk, dan is er toch sprake van een merkinbreuk. Maar de lat ligt hoog: bekendheid moet worden aangetoond, en als de bekendheid vaststaat, dan moet bij niet-identieke merken, de hobbel van overeenstemming tussen de merken nog worden genomen.
Als aangetoond kan worden dat een merk bekend is én aannemelijk kan worden gemaakt dat er schade ontstaat aan de reputatie of het onderscheidend vermogen van het merk óf als een derde ongerechtvaardigd voordeel trekt uit de bekendheid van het merk, dan is er toch sprake van een merkinbreuk. Maar de lat ligt hoog: bekendheid moet worden aangetoond, en als de bekendheid vaststaat, dan moet bij niet-identieke merken, de hobbel van overeenstemming tussen de merken nog worden genomen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.