Welke soorten merken zijn er?
Alle tekens die kunnen onderscheiden en grafisch kunnen worden weergegeven, kunnen een merk zijn.
Klassieke merktekens:
Klassieke merktekens:
- Woordmerken: woorden, familienamen, cijfer en lettercombinaties. Denk aan Libelle, JVC, ABN AMRO, RAI, Bol.com, Heineken etc.
- Merken in speciale schrijfwijze: woorden in een speciaal lettertype, bijvoorbeeld GAMMA, Davidoff en Coca Cola
- Pure beeldmerken: logo’s zoals het Twitter vogeltje, het mannetje van Bol.com, het bandje van Pink Ribbon of de apostrof van Vodafone
- Gecombineerde woord-beeldmerken: een logo met woordbestanddelen of bijvoorbeeld een label. Voorbeelden zijn eBay, BP, Nike, IKEA
- Vormmerken: 3D merken, zoals de vorm van een verpakking (WC-EEND, COCA COLA flesje maar ook parfumflessen) of de vorm van een product (de Wokkel of het poppetje van PLAYMOBIL)
- Kleurmerken: bepaalde specifieke kleuren of kleurcombinaties zoals het zilver/blauw van Red Bull, of de kleur magenta van T-Mobile
- Klankmerken: een muzikaal stuk, voorzover dat grafisch kan worden weergegeven, bijvoorbeeld door een notenbalk.
- Positiemerken: de plaats van het teken is bepalend voor het merk. Denk aan een simpel teken zoals een streep op een bepaalde plaats op een product zoals een schoen, of een fles
- Dynamische merken: tekens in veschillende verschijningsvormen (Google) of bewegende merken zoals het Pixar poppetje
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.