Hoe ziet online merkbescherming eruit?
In het cyberlandschap is het essentieel dat een organisatie haar online merkbeschermingsstrategie update en evolueert om de cybercriminelen een stap voor te blijven. Hierin moet niet alleen de omgeving waarin de onderneming opereert worden meegenomen, maar ook de externe factoren zoals de uitbreiding van social media en de opkomst van vele 'generieke top level domains' (gTLD’s). Het risico op vervalsing en inbreuk van cybercriminelen moet zo klein mogelijk zijn, om het merkimago zo 'schoon' mogelijk te houden. Zo zijn online bedreigingen aan te pakken:
- Creëer merkrichtlijnen - Deze zijn nodig voor zowel offline als online gebruik. Vergeet hierbij niet de regels over content, de registratie van domeinnamen, social media profielen (wie controleert en beheert?) en social mediagedrag (wat kan wel en wat niet?);
- Monitor social media - Social media leveren kansen voor marketing, sales en interactie met klanten door het virale karakter, de toegankelijkheid en het bereik. Het vormt ook een van de grootste bedreigingen voor het bedrijfsleven. Het non-stop monitoren in meerdere talen op alle social media platformen is nodig om problemen van klanten te spotten, eventuele negatieve berichten op te volgen én merkmisbruik de kop in te beheersen;
- Beheer van verkooppartners - Deze hebben in de regel hun eigen doelstellingen hebben, het maximaliseren van de eigen inkomsten. Als gevolg hiervan is het essentieel dat de regels en het beleid beschrijven hoe om te gaan met eventuele inbreuken. Daarnaast is het ook aan te raden om aan de slag te gaan met zoekwoorden die de merkwaarde kunnen aantasten, zoals goedkoop, verkoop, afzet, et cetera;
- Focus op ‘high value targets’ - Een merk zal veel verschillende niveaus van misbruik en schending tegenkomen: van de verkoop van één nepproduct op een online marktplaats tot een bedrijf dat voortdurend nep-producten aanbiedt op social media. Het is aan te raden om deze verschillende niveaus te identificeren en de focus op de hoge niveaus te leggen. Hoe hoger het niveau, hoe groter de impact;
- Beveilig het gehele domein - De online ruimte groeit nog steeds en daardoor is het van belang dat de merkbeschermingsstrategie verder rijkt dan de traditionele websites en marktplaatsen. Organisaties moeten alle platformen, van apps tot social media, meenemen. Hiervoor moet de strategie ook rekening houden met:
- Het gebruik van multi-factor authenticatie voor de toegang tot de domein infrastructuur;
- Het begrijpen hoe de domein portefeuille eruitziet om onnodige domeinen te verwijderen;
- Het beoordelen van de gebruikersaccounts van systemen waar het personeel en/of de rol van het systeem is veranderd.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.