Is het nodig het ® of TM-teken op merken te gebruiken?
De © en ® symbolen zijn niet nodig om bescherming op een merk of product te krijgen en heeft het TM symbool geen juridische betekenis voor Benelux-merken. Ook bij het optreden tegen derden, kunnen die derden u niet tegenwerpen dat ze niet wisten dat uw merk of product beschermd was omdat er geen symbool bijstond. Toch kan het om zowel juridische als praktische redenen verstandig zijn om de © en ® symbolen te gebruiken.
Het gebruik van het ® symbool kan helpen voorkomen dat een merk verwatert. Met verwatering wordt bedoeld dat het merk een gebruikelijke benaming in de markt is geworden, denk bijvoorbeeld aan hagelslag, aspirine en cellofaan. Ooit waren het fantasienamen, maar inmiddels zijn het soortnamen. Het gevolg van verwatering kan zijn dat het merk vatbaar is voor verval mits de verwatering wordt veroorzaakt door het eigen toedoen of nalaten van de merkhouder. Van 'eigen toedoen' is bijvoorbeeld sprake als de merkhouder het merk zelf als soortnaam is gaan gebruiken, met “nalaten” wordt bijvoorbeeld bedoeld dat de merkhouder heeft nagelaten op te treden tegen inbreukmakers. Het risico op verval van het merk door verwatering kan voorkomen worden door als merkhouder consequent het ® teken te gebruiken.
Daarnaast is er een praktisch nut voor het gebruik van de ©, TM en de ® symbolen. De kans dat derden inbreuk maken op het beschermde product of merk, is mogelijk kleiner wanneer u de symbolen gebruikt nu de symbolen een afschrikwekkende werking kunnen hebben. Dit geldt in het bijzonder voor het gebruik van de symbolen op producten of merken die eenvoudig via het internet verspreid kunnen worden. Denk dan bijvoorbeeld aan auteursrechtelijk beschermde foto’s die heel eenvoudig gekopieerd (en eventueel ook geplakt en afgedrukt) kunnen worden.
Ook is het verstandig om naast het © symbool het jaartal te plaatsen waarin het product is gecreëerd. Zo weet iedereen dat er na die datum nog minimaal 70 jaar auteursrechten op het product rusten.
Het gebruik van het ® symbool kan helpen voorkomen dat een merk verwatert. Met verwatering wordt bedoeld dat het merk een gebruikelijke benaming in de markt is geworden, denk bijvoorbeeld aan hagelslag, aspirine en cellofaan. Ooit waren het fantasienamen, maar inmiddels zijn het soortnamen. Het gevolg van verwatering kan zijn dat het merk vatbaar is voor verval mits de verwatering wordt veroorzaakt door het eigen toedoen of nalaten van de merkhouder. Van 'eigen toedoen' is bijvoorbeeld sprake als de merkhouder het merk zelf als soortnaam is gaan gebruiken, met “nalaten” wordt bijvoorbeeld bedoeld dat de merkhouder heeft nagelaten op te treden tegen inbreukmakers. Het risico op verval van het merk door verwatering kan voorkomen worden door als merkhouder consequent het ® teken te gebruiken.
Daarnaast is er een praktisch nut voor het gebruik van de ©, TM en de ® symbolen. De kans dat derden inbreuk maken op het beschermde product of merk, is mogelijk kleiner wanneer u de symbolen gebruikt nu de symbolen een afschrikwekkende werking kunnen hebben. Dit geldt in het bijzonder voor het gebruik van de symbolen op producten of merken die eenvoudig via het internet verspreid kunnen worden. Denk dan bijvoorbeeld aan auteursrechtelijk beschermde foto’s die heel eenvoudig gekopieerd (en eventueel ook geplakt en afgedrukt) kunnen worden.
Ook is het verstandig om naast het © symbool het jaartal te plaatsen waarin het product is gecreëerd. Zo weet iedereen dat er na die datum nog minimaal 70 jaar auteursrechten op het product rusten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.