Wat zijn de gevolgen van het gebruik van ©, TM en ® symbolen, terwijl het product of merk niet beschermd is?
Concurrenten of consumentenrechtenorganisaties kunnen u mogelijk aanspreken voor onrechtmatig handelen wanneer u één van de symbolen gebruikt terwijl dat product of merk niet beschermd is. Het gebruik van het symbool is dan immers misleidend, omdat het niet overeenstemt met de werkelijkheid. Zowel een concurrent als een consument zal bij het instellen van een dergelijke actie moeten bewijzen dat ze door het onrechtmatig symboolgebruik schade hebben geleden. Een concurrent kan bijvoorbeeld betogen dat zij schade hebben geleden doordat u met het ® symbool een monopolie op een woord hebt geclaimd terwijl u dat woord helemaal niet als merk hebt beschermd. Consumenten moeten juist bewijzen dat hun keuze om het product te kopen werd beïnvloed door het gebruik van het ©, ® of TM symbool.
Daarnaast kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na een klacht van een consument mogelijk optreden tegen het misleidende gebruik van de symbolen. De ACM moet dan bewijzen dat door het symboolgebruik consumenten beïnvloed worden om het product te kopen.
Daarnaast kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na een klacht van een consument mogelijk optreden tegen het misleidende gebruik van de symbolen. De ACM moet dan bewijzen dat door het symboolgebruik consumenten beïnvloed worden om het product te kopen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 133 vragen en antwoorden over Merken en handelsnamen.