Wat zijn de drie fases van het SME instrument?
Dit zijn:
Fase 1: Deze fase bestaat uit een haalbaarheidsonderzoek waarbij de technische en commerciële haalbaarheid van een doorbraak idee (proof of concept) onderzocht wordt. Activiteiten zoals risico analyses, marktstudies, gebruikersonderzoek en partnersearch kunnen hierin opgenomen worden. Het eindresultaat is een rapportage ‘Business Innovation Plan II’ (strategisch businessplan), waarin de uitkomsten van de haalbaarheidsstudie nader toegelicht worden. Het is daarbij mogelijk dat het resultaat aantoont dat soortgelijke innovatie al bestaat in de markt (leidend tot geen verdere uitwerking) of dat verdere activiteiten opgepakt moeten worden (wat aanleiding zou kunnen zijn voor een fase 2 voorstel).
Fase 2: Deze fase bestaat uit een innovatieproject, waarbij het strategische businessplan en de haalbaarheid al duidelijk zijn. De innovatie activiteiten zijn o.a. gericht op demonstratie, testen, prototyping, ontwerp, opschaling en marktverbetering. Technische ontwikkelingsactiviteiten mogen maar een marginaal onderdeel zijn van het project. Het eindresultaat is een nieuw product, proces, dienst, dat marktklaar is. Het Business Innovation Plan II van fase 1 is aan het eind van fase 2 uitgewerkt tot een Business Innovation Plan III , inclusief een gedetailleerde commerciële strategisch en financieel plan.
Fase 3: Gedurende deze fase worden de nieuwe producten diensten en processen 'vermarkt'. Hiervoor is binnen het SME Instrument geen financiering mogelijk.
De fases zijn onafhankelijk, wat betekent dat er ook direct voor fase 2 ingediend kan worden.
Fase 1: Deze fase bestaat uit een haalbaarheidsonderzoek waarbij de technische en commerciële haalbaarheid van een doorbraak idee (proof of concept) onderzocht wordt. Activiteiten zoals risico analyses, marktstudies, gebruikersonderzoek en partnersearch kunnen hierin opgenomen worden. Het eindresultaat is een rapportage ‘Business Innovation Plan II’ (strategisch businessplan), waarin de uitkomsten van de haalbaarheidsstudie nader toegelicht worden. Het is daarbij mogelijk dat het resultaat aantoont dat soortgelijke innovatie al bestaat in de markt (leidend tot geen verdere uitwerking) of dat verdere activiteiten opgepakt moeten worden (wat aanleiding zou kunnen zijn voor een fase 2 voorstel).
Fase 2: Deze fase bestaat uit een innovatieproject, waarbij het strategische businessplan en de haalbaarheid al duidelijk zijn. De innovatie activiteiten zijn o.a. gericht op demonstratie, testen, prototyping, ontwerp, opschaling en marktverbetering. Technische ontwikkelingsactiviteiten mogen maar een marginaal onderdeel zijn van het project. Het eindresultaat is een nieuw product, proces, dienst, dat marktklaar is. Het Business Innovation Plan II van fase 1 is aan het eind van fase 2 uitgewerkt tot een Business Innovation Plan III , inclusief een gedetailleerde commerciële strategisch en financieel plan.
Fase 3: Gedurende deze fase worden de nieuwe producten diensten en processen 'vermarkt'. Hiervoor is binnen het SME Instrument geen financiering mogelijk.
De fases zijn onafhankelijk, wat betekent dat er ook direct voor fase 2 ingediend kan worden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 159 vragen en antwoorden over Subsidies.