Welke situaties leveren een frauderisico's bij inkoop?
Een slechte administratieve organisatie en dito interne beheersing kunnen frauderisico’s opleveren. ‘Rode vlaggen’ bij de inkoop zijn:
- Het ontbreken van een inkoop- en aanbestedingsbeleid;
- Geen inkoopbegroting;
- Het ontbreken van een naam-nummercontrole;
- Geen functiescheiding tussen het muteren in het crediteurenstambestand en het verwerken van inkoopfacturen in de crediteurenadministratie;
- Medewerkers van de financiële administratie die zowel facturen kunnen boeken, als de mogelijkheid hebben om bankrekeningnummers van crediteuren aan te passen;
- Een inkoper die jarenlang zegt dat hij bij zijn vorige baas forse 'personeelskortingen' krijgt en die ook op zouden gaan voor zijn huidige werkgever;
- Nota’s van een bedrijf dat niet (meer) bestaat; het KvK-nummer ontbreekt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 212 vragen en antwoorden over Administratieve organisatie.