Hoe ontwikkel je vaardigheden als goed luisteren, onderhandelen en overtuigingskracht? Welke sociale vaardigheden zijn van groot belang voor managers? Zijn er ook nieuwe sociale vaardigheden? Sociale vaardigheden voor de omgang met klant, collega, baas en bij sollicitaties: inzichten, tips en trends.
Wat zijn sociale vaardigheden
Een organisatie is zo goed als de kwaliteit van de relaties tot ten met de klant.
Sociale vaardigheden zijn basale vaardigheden
- Goed luisteren
- In kunnen leven in anderen
- Helder en bondig kunnen uitdrukken
- Goede vragen stellen.
- Feedback kunnen geven en ontvangen
- Situaties goed kunnen inschatten
- Met enige tact kunnen optreden..
Het belang van sociale vaardigheden.
“We moeten afscheid nemen van deze persoon; hij is ongeschikt.” Steeds vaker gaat het dan niet om kennis of bepaalde diploma’s maar om het sociale gedrag. “Luistert niet; kan niet met kritiek omgaan, drammerig, asociaal, onfatsoenlijk, hufterig.” Bij de werving voor bijna elke functie tellen sociale vaardigheden steeds zwaarder.
In diepste wezen z...