HRM en Opleiding & Training in 1 A4tje

Cover stories

“Opleiding en Training voor organisaties leidt tot beter presteren!” Elke opleider, trainer, coach of consultant claimt dit. Claimen is gemakkelijk, waarmaken is andere koek!

HRM is dan in beeld. Het O&T budget is er niet voor niets. Wat gaat het worden?

Wat doet HRM? Het O&T budget en resultaatverbetering

Focust HRM het O&T budget op beter presteren? Dat zal best de bedoeling zijn maar hoe gaat dat? Het aanbod van mogelijkheden is groot. Meer veerkracht, commitment, werkgeluk, bevlogenheid, teamenergie, bezieling, open communicatie, vitaliteit, verbinding, persoonlijke groei, spiritualiteit, mindfulness en creativiteit. Dan zijn er ook nog tevredenheids-onderzoeken, trainingen in feedback en cultuurprogramma's. En vergeet vooral niet de cursussen in diversiteit, genderperspectief, sensitiviteit en inclusie.

Mooie spullen maar ik zie het meer als 'lokmiddelen' die wegleiden van het primaire proces. Men dwaalt af naar allerlei zijpaden en hypes. Ondertussen wacht de klant.

Leren op de werkplek met het eigen team

Stop met modieuze tralala-trajecten, geleerd geleuter en vrijblijvend onderzoek. Denk aan klant en doelgroep en wat er beter zou kunnen en moeten. Open het gesprek met de leiding over een traject dat zonder omwegen gefocust is op resultaatverbetering.

Hoe dan wel? Leert men met het eigen team en is de focus op beter presteren? En wel zodanig dat teams vervolgens tot concrete acties ter verbetering van het resultaat overgaan? Een actieve rol van de leiding is daarbij noodzaak.

In de kern is het eenvoudig. Als het teams gevraagd wordt weten ze vaak al snel verbeteringen aan te dragen. Opleiders, trainers, coaches of consultants kunnen dit proces, als het nodig is, een goede impuls geven.
Zo'n traject met een actieve rol van leidinggevenden gaat bijvoorbeeld als volgt:

Sturing en ondersteuning door de leiding te beginnen bij de top

  • Beleid omlaag, acties omhoog! Vraag teams en organisatie-onderdelen om concrete acties.
  • Richt de focus op het primaire proces naar klant of doelgroep
  • Monitor dit actief. Bijvoorbeeld door bijeenkomsten met meerdere teams waarin men de verbeteracties uitwisselt.
  • Creëer de juiste condities. Hebben de teams zicht op hun resultaten, zijn er  performance indicatoren of spreken de reacties van klanten duidelijke taal.
  • Als een team vastloopt in dit traject is er ondersteuning van een coach of trainer.
  • In de eerste fase verschaft enige ondersteuning sowieso een goede impuls. Lean, Scrum en Agile kunnen daarbij  helpen. 
  • 'Al doende met elkaar leren' is een goed motto voor het traject. 'Scoren bij de klant' is een goed focus. Alle teams en organisatie-onderdelen doen mee.

Ik vraag mij af hoe vaak HRM iets dergelijks voorstelt aan de leiding. Waarom zou de leiding er niet voor openstaan? Wellicht zijn leidinggevenden zelf al bezig met de vraag 'Wat doen om onze resultaten te verbeteren?' Soms werkt men ook al aan een grotere autonomie en resultaat-verantwoordelijkheid voor de teams en professionals in de uitvoering. 

In de kern gaat het om regulier werk. Heel normaal dat teams en bazen dit oppakken.

Er zijn meer manieren om dit te realiseren. Zie de talrijke voorbeelden in Sturen op Verantwoordelijkheid. Waarom HRM de leiding daar niet op aanspreekt is mij een raadsel.

Voor O&T of L&D betekent dit:

  • Minder individueel leren, meer leren op het werk samen met collega’s en leiding.
  • Minder leren over interessante onderwerpen, meer leren over hoe wij als team onze resultaten naar ‘the next in line’, klant of doelgroep gaan verbeteren.
  • Belangrijk is een organisatieontwerp dat autonomie en resultaatverantwoordelijkheid van teams en onderdelen versterkt. Dit is vooral de taak van het topteam.
  • Soms doen zich obstakels voor in de voortgang. Vaak betreft het de kwaliteit van de horizontale en verticale verhoudingen. De vuistregels hierbij zijn: ‘Kracht door samenwerking’ en ‘Houd de koppeling met resultaatverbetering in stand’.

 'Beter werken aan resultaatverbetering' trekt 'Beter samenwerken' mee!

Zo'n traject versterkt de lijnorganisatie en leidt tot tastbare resultaten. Volgens mij is dit duidelijk een betere besteding van het O&T budget dan de klets- en deugtrajecten waar het geld vaak in verdwijnt. Zie Train niet in beter samenwerken, train in beter presteren.

Kortom: HRM is medeverantwoordelijk voor het bedrijfsresultaat. Veel O&T budgetten worden verspild met 'pleisters-plakken' en de waan van de dag. De koppeling met klant en bedrijfsresultaat is ver te zoeken. 'The Great Training Robbery over het falen van Learning & Development, (L&D) doet zijn intrede.

Auteur: Prof. dr. Willem Mastenbroek, hoofdredactie ManagementSite.

Noten
-  Meer weten? Met de volgende A4tjes heeft u alles bij elkaar om er een succes van te maken. Het betreft praktisch toepasbare handelingskennis met links naar concrete voorbeelden.
Goed verandermanagement in 1 A4tje
Zelfsturende teams en zelforganisatie in 1 A4tje
Beter samenwerken in 1 A4tje

Cultuurverandering in één A 4tje

Organisatieontwerp in 1 A4tje 
Performance management in 1 A4tje

- Het onderwerp van dit A4tje is onderdeel van de kennisbankpagina's HRM en Sturen op Verantwoordelijkheid.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Meer over Human Resources Management