Tips voor onderhoud LinkedIn-profiel
Net als een cv heeft een LinkedIn-profiel ook regelmatig onderhoud nodig, zo'n drie tot vier keer per jaar. Wanneer u een bijzonder project hebt afgerond of een cursus hebt gevolgd, voeg hem dan toe aan de lijst ervaringen.
Zodra uw profiel op orde is, kunt u gebruik gaan maken van de andere aspecten van het carrièreplatform, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij relevante groepen. Dat is een goede manier om in contact te komen met nieuwe connecties en uw profiel te laten opvallen in relevante discussies. Het schrijven van artikelen kan ook, maar is niet noodzakelijk om bij te dragen aan het netwerk. Dat kan ook in de vorm van reageren op de content van anderen of door connecties te endorsen voor bepaalde skills.
- Gebruik de ‘headline’ sectie om vaardigheden te bevorderen - Bij de meeste LinkedIn-profielen staat onder de naam de functie en het bedrijf waar de professional voor werkt. Eigenlijk is dit een beetje jammer, want dit is juist de perfecte plek om de aandacht te richten op het promoten van bijzondere vaardigheden. Ook belangrijk om te vermelden is/zijn de sector(en) waar u ervaring in heeft ('Business Controller met 15 jaar ervaring in de FMCG en non-profit'). Als u werkzaam bent als consultant of zzp’er is het ook raadzaam om te vermelden hoe u klanten verder helpt, bijvoorbeeld: ‘implementatie ERP-systemen’;
- Bied duidelijkheid in de samenvatting - Deze moet een helder en beknopt beeld geven van ervaring, vaardigheden en management/leiderschapskwaliteiten. Grote projecten waar u aan gewerkt hebt verdienen hier een plaats. Probeer vooral aan te tonen wat u anders maakt dan andere professionals. Ook als u buiten het werk betrokken bent in clubs, verenigingen of in vrijwilligerswerk is het goed dat hier te vermelden. Recruiters zoeken ook op gezochte skills voor de vacature waar ze mee bezig zijn. Probeer daarom enkele harde en zachte vaardigheden in je samenvatting te verwerken. Harde vaardigheden omvatten bijvoorbeeld: accounting, reporting, planning & control, budgetering, forecasting en werkkapitaalmanagement. Zachte skills zijn presenteren, beïnvloeden en adviseren, bouwen aan relaties en leiderschap. Deze vaardigheden als zoektermen zijn belangrijk, maar overdrijf het niet. Het moet wel goed leesbaar blijven.
- 'Ervaring - Neem in dit gedeelte elke relevante functie op die u ooit vervuld heeft. Beschrijf de rol in twee zinnen en leg de focus daarbij op de belangrijkste prestaties die u geleverd hebt.
- Zorg voor sterke aanbevelingen - Nog een gedeelte waar recruiters zeker naar kijken is de sectie ‘recommendations’. Wat hebben oude collega’s over u geschreven? Een handvol positieve aanbevelingen van mensen die direct met u gewerkt hebben is beter dan een lange lijst met oppervlakkige relaties.
- De kwaliteit over kwantiteit aanpak geldt ook voor het aantal connecties op LinkedIn dat je heeft. Wanneer iemand u benadert met een 'connection'-verzoek, is het aan te raden even een bericht te sturen met de vraag: 'wat motiveerde je me om uit te nodigen?' Als ze daar een goede reden voor hebben zullen ze reageren, anders niet.
- Foto - Een foto van uitstekende kwaliteit is essentieel. Zorg voor een warme, vriendelijke uitstraling om de juiste indruk te maken.
Zodra uw profiel op orde is, kunt u gebruik gaan maken van de andere aspecten van het carrièreplatform, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij relevante groepen. Dat is een goede manier om in contact te komen met nieuwe connecties en uw profiel te laten opvallen in relevante discussies. Het schrijven van artikelen kan ook, maar is niet noodzakelijk om bij te dragen aan het netwerk. Dat kan ook in de vorm van reageren op de content van anderen of door connecties te endorsen voor bepaalde skills.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 16 vragen en antwoorden over Professioneel cv in 10 stappen.