Tips voor onderhoud
Als u al wat langer meedraait in de sollicitatiemolen, is de verleiding groot om het curriculum vitae te houden zoals het is. U hebt er al zo lang aan geschaafd, nu zal het allemaal toch wel kloppen? Of is het beter om voor elke vacature de opleiding en werkervaring net anders presenteren, zodanig dat uw cv beter aansluit bij het profiel van de ideale kandidaat? Het antwoord daarop is: ja, een cv heeft continu onderhoud nodig. Nog aantal tips:
Let op de lengte
De ideale lengte ligt tussen de twee à vier pagina's. Licht bepaalde zaken in detail toe, maar waak ervoor om te vervallen in irrelevante details. Houd als maatstaf aan: ‘Elke tien jaar werkervaring telt als één A4.’
Schrap overbodige informatie
Moeite met inkorten? Werkgevers zijn op zoek naar bewijs dat u hun probleem kunt oplossen, dus alles wat weinig relevantie heeft voor de functie waarop u solliciteert kunt u beter weglaten. Zorg dat informatie waarde toevoegt. Dat ue als accountmanager 'commerciële verantwoordelijkheden' heeft is inherent aan de functie en hoeft dus niet te worden vermeld. Maar benoem wel welk type accounts daaronder vallen.
Voor de meeste functies waarvoor ik bemiddel geldt dat je hoofd- van bijzaken moet kunnen scheiden. Heeft u veel projecten gedaan die u toch graag wilt vermelden, werk dan bijvoorbeeld met een bijlage. Het benoemen van alle voornamen, geboorteplaats, kinderen en huwelijkse status is niet relevant voor de functie.
Maak het cv gemakkelijk scanbaar
Als een recruiter uw cv leest, moet hij of zij al vrij snel kunnen concluderen dat u voldoet aan alle eisen die voor de vacature gesteld worden. Die moeten dus gemakkelijk terug te vinden zijn. Opleiding en ervaring zijn het belangrijkst om te beoordelen of een vacature aansluit. Met name de harde selectiecriteria uit de advertentietekst moeten in een oogopslag terug zijn te zien, daa wordt als eerste op gescand.
Maak het cv resultaatgericht
Details kunnen overtuigend werken. Door resultaten en successen te benoemen kun je je onderscheiden van andere kandidaten. Laat zien hoe succesvol u bent, welke klanten u had, hoeveel omzet u opleverde in welke branches, met welke software-applicaties u gewerkt hebt, welke speciale projecten u gedaan heeft, enzovoort.
Recenter is interessanter
Als u gaat schrappen, schrap dan vooral in de beschrijving van het begin van de opleiding en carrière. Werkervaring langer dan tien jaar geleden is niet meer relevant en kan samengevat worden in één tot hoogstens drie regels. Hoelanger geleden, hoe minder details, dit geldt ook voor opleidingen en trainingen.
Wees spaarzaam met het benoemen van hobby’s
Hobby’s zijn zelden relevant zijn en voegen weinig toe, tenzij ze specifiek aansluiten bij de vacature.
Laat u zelf zien
Beschrijf kort uw persoonlijkheid. Een paar woorden of zinnen zijn genoeg. Check van tevoren in uw omgeving wel of deze beschrijving ook klopt. Die persoonseigenschappen zijn overigens vooral interessant wanneer er in de vacaturetekst vergelijkbare kenmerken of competenties opgesomd zijn. De recruiter kan zo sneller matchen.
Pas voor elke functie het cv aan
Weet welke oplossing u bent voor welk probleem. Vertaal dit naar het cv.
Vergeet de vorm niet
Recruiters letten niet alleen op de inhoud van het cv. Een rommelige opmaak maakt een slechte indruk. Al zijn er uitzonderingen: Een zeer creatieve opmaak kan voor bepaalde functies, zoals binnen de marketing en communicatie, een reden zijn om getriggerd te worden door het profiel.
Let op de lengte
De ideale lengte ligt tussen de twee à vier pagina's. Licht bepaalde zaken in detail toe, maar waak ervoor om te vervallen in irrelevante details. Houd als maatstaf aan: ‘Elke tien jaar werkervaring telt als één A4.’
Schrap overbodige informatie
Moeite met inkorten? Werkgevers zijn op zoek naar bewijs dat u hun probleem kunt oplossen, dus alles wat weinig relevantie heeft voor de functie waarop u solliciteert kunt u beter weglaten. Zorg dat informatie waarde toevoegt. Dat ue als accountmanager 'commerciële verantwoordelijkheden' heeft is inherent aan de functie en hoeft dus niet te worden vermeld. Maar benoem wel welk type accounts daaronder vallen.
Voor de meeste functies waarvoor ik bemiddel geldt dat je hoofd- van bijzaken moet kunnen scheiden. Heeft u veel projecten gedaan die u toch graag wilt vermelden, werk dan bijvoorbeeld met een bijlage. Het benoemen van alle voornamen, geboorteplaats, kinderen en huwelijkse status is niet relevant voor de functie.
Maak het cv gemakkelijk scanbaar
Als een recruiter uw cv leest, moet hij of zij al vrij snel kunnen concluderen dat u voldoet aan alle eisen die voor de vacature gesteld worden. Die moeten dus gemakkelijk terug te vinden zijn. Opleiding en ervaring zijn het belangrijkst om te beoordelen of een vacature aansluit. Met name de harde selectiecriteria uit de advertentietekst moeten in een oogopslag terug zijn te zien, daa wordt als eerste op gescand.
Maak het cv resultaatgericht
Details kunnen overtuigend werken. Door resultaten en successen te benoemen kun je je onderscheiden van andere kandidaten. Laat zien hoe succesvol u bent, welke klanten u had, hoeveel omzet u opleverde in welke branches, met welke software-applicaties u gewerkt hebt, welke speciale projecten u gedaan heeft, enzovoort.
Recenter is interessanter
Als u gaat schrappen, schrap dan vooral in de beschrijving van het begin van de opleiding en carrière. Werkervaring langer dan tien jaar geleden is niet meer relevant en kan samengevat worden in één tot hoogstens drie regels. Hoelanger geleden, hoe minder details, dit geldt ook voor opleidingen en trainingen.
Wees spaarzaam met het benoemen van hobby’s
Hobby’s zijn zelden relevant zijn en voegen weinig toe, tenzij ze specifiek aansluiten bij de vacature.
Laat u zelf zien
Beschrijf kort uw persoonlijkheid. Een paar woorden of zinnen zijn genoeg. Check van tevoren in uw omgeving wel of deze beschrijving ook klopt. Die persoonseigenschappen zijn overigens vooral interessant wanneer er in de vacaturetekst vergelijkbare kenmerken of competenties opgesomd zijn. De recruiter kan zo sneller matchen.
Pas voor elke functie het cv aan
Weet welke oplossing u bent voor welk probleem. Vertaal dit naar het cv.
Vergeet de vorm niet
Recruiters letten niet alleen op de inhoud van het cv. Een rommelige opmaak maakt een slechte indruk. Al zijn er uitzonderingen: Een zeer creatieve opmaak kan voor bepaalde functies, zoals binnen de marketing en communicatie, een reden zijn om getriggerd te worden door het profiel.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 16 vragen en antwoorden over Professioneel cv in 10 stappen.