Wat moet de werkgever doen met persoonsgegevens van medewerkers die uit dienst zijn?

Werkgevers kunnen de dossiers van medewerkers die uit dienst zijn, niet zomaar 'in de kast' zetten. Met de AVG zijn ook vervaltermijnen voor het bewaren van medewerkers ingegaan. Als het gaat om medewerkers die uit dienst zijn getreden, moeten organisaties op verschillende, vastgestelde momenten allerlei documenten uit de personeelsdossiers halen. De eerste gegevens moeten na twee jaar al worden verwijderd, vijf jaar na uitdiensttreding de volgende gegevens, en twee jaar later de laatste documenten. In totaal dus nog zeven jaar nadat de werknemer weg is.
En: u mag niet direct na uitdiensttreding alle gegevens verwijderen, documenten met identiteitsgegevens en Model Opgaaf gegevens voor de loonheffing moeten nog vijf jaar na uitdiensttreding worden overlegd.
Er is software beschikbaar om bestanden op het juiste moment uit het systeem te verwijderen. De ondernemer krijgt dan, bijvoorbeeld, meldingen over wanneer welke documenten van welke medewerkers uit het systeem verwijderd moeten zijn.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Privacy-wetgeving / AVG-GDPR.