ZINGEVING in 1 A4tje

Cover stories

Je werk goed doen, geen gesjoemel of achterbaks gedoe, bijdragen aan de kwaliteit van de samenwerking. Hulpvaardigheid, humor, anderen durven aanspreken …. allemaal zaken die niet vanzelf spreken maar wel van groot belang zijn voor het dagelijks welbevinden. Zingeving begint bij jezelf. 

De banaliteit van het dagelijkse fatsoen

Veel persoonlijke zingeving en voldoening zijn te vinden in de banaliteit van het dagelijkse werk. Hoogdravende doelstellingen van de organisatie zijn daarbij niet nodig. Veel werk moet gewoon gedaan worden. Het is geforceerd om daar hogere waarden aan te koppelen. Laten we blij zijn dat het gedaan wordt en dat bedrog, diefstal, corruptie, vernieling, uitbuiting, verhuftering, getreiter, cynisme en intimidatie beperkt blijven. Dat is vaak al lastig genoeg. Dat is zingeving als persoonlijke verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid waar iedereen zichzelf en anderen op aan kan spreken.
Een stap verder  is je bewust zijn van de kwaliteit van het relatiepatroon waarbinnen je werkt. Is er aandacht voor de mensen waarmee je werkt. Afstandelijkheid of empathie? Plezier of alleen maar serieus gedoe? Maak er wat van! ‘Mensen ervaren meer zingeving als ze het volledige spectrum aan emoties voelen. Wanneer er ruimte is voor zowel vreugde als verdriet, spanning en ontspanning, ontstaat een diepere verbinding met het werk en elkaar.’ Zie Verstikkende serieusheid bederft werkplezier

Organisatie en zingeving

Heeft u het gevoel dat uw werk iets betekent? Inspireert uw werk of is het een last? Mensen zoeken soms naar meer voldoening, passie, inspiratie en betekenis. Uitdagend werk. Ontwikkeling van hun talenten, kennis en vakmanschap. Menigeen wil  werk dat bijdraagt tot een betere samenleving. Een lovenswaardig streven! Soms is dat nauw verbonden met een reguliere baan, zoals in de zorg, veiligheid of onderwijs. Soms zoekt men het in waarden als de menselijke maat, moreel kompas, ethiek en integriteit. “Deze zingeving gaat dieper dan alleen de organisatiedoelstellingen en komt terug in een duurzaamheidsstreven dat mensen, samenleving en milieu omvat.” Bron: Zingeving en menselijke maat in relaties.

Geluk, spiritualiteit, inspiratie, religie….? Organisaties moeten bepalen waar hun grenzen liggen.
We belanden of we nu willen of niet, in een grijs gebied waar profeten, visionaire geesten, goede doelen en dubieuze profiteurs vrij spel hebben. Met ‘mooipraat’ en veel beloften wordt van alles aangeboden: werkgeluk, bevlogenheid, passie, bezieling, moreel kompas, vitaliteit, persoonlijke groei, integriteit, spiritualiteit en ga zo maar door. Zie Spiritualiteit in organisaties Zweverig gezever of zinnige zingeving?  Sommige organisaties komen met wervende  voornemens in hun publieke communicatie. Af en toe valt men door de mand. De leiding van de organisatie pakt royaal uit met  mooipraat en deugtaal en fraudeert er ondertussen op los: louche bank-produkten, de examenfraude van grote accountants-kantoren, ondeugdelijke produkten of milieu-vervuiling door vooraanstaande bedrijven. Ronkende teksten, mooipraat en deugtaal worden dan gebruikt als machts-spelletjes om je te onderscheiden en je boven anderen te verheffen. Werknemers hebben dat meteen door, reageren cynisch en maken er dan zelf ook een potje van. Weg moreel kompas! 

De banaliteit van het dagelijkse fatsoen, vakmanschap en menselijke maat ziet u beschreven in het voorbeeld onder Noten. Fatsoen moet zich elke dag weer bewijzen in wat ik 'zogenaamde kleinigheden' noem.

Prof. dr. Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.nl

Noten

De banaliteit van het dagelijks fatsoen
Het was maandagochtend in het kantoor van een middelgrote firma. De werknemers kwamen binnendruppelen, sommigen met een kop koffie in de hand. Peter, een ervaren projectmanager, was al vroeg aanwezig. Peter herinnerde zich dat hij vrijdag een collega had aangesproken op het manipuleren van cijfers om een klant tevreden te houden. De reactie was defensief: "Iedereen doet het "  Maar Peter vond dat onzin 'Het is gesjoemel, niet doen'.

In de kantine zat Marjan, een HR-manager, met een groepje nieuwe medewerkers. Ze bespraken de bedrijfscultuur. "Het draait niet alleen om targets en cijfers," legde ze uit."Goede onderlinge relaties tussen de mensen zijn cruciaal. Goed kunnen samenwerken is een noodzaak."  
Dezelfde ochtend vond er op de bovenste verdieping een strategievergadering plaats. De directie besprak de nieuwe duurzaamheidsstrategie. "We willen dat onze organisatie niet alleen winst maakt, maar ook duurzaam en verantwoord onderneemt" stelde de CEO. Een marketingmanager knikte enthousiast: "Dat kunnen we mooi verwerken in onze communicatie." De financieel directeur waarschuwde: "Dan moeten we dat wel waarmaken met concrete acties. Met 'green-washing' schieten we niet op"  Peter was het met hem eens: "Grote woorden zijn gemakkelijk. Onze medewerkers prikken daar doorheen. Dat moeten we echt niet doen. Hoe laten we zien dat we het menen?"

2 De A4tjes zijn gebaseerd op de kennisbank-pagina's.  
Ze focussen op de praktijk. Het betreft de essentie van de beschreven handelings-kennis.
Een selectie:
Goed verandermanagement in 1 A4tje
Beter samenwerken in 1 A4tje

Cultuurverandering in één A 4tje


 

 

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Meer over Zingeving in werk en organisatie