Wat zijn schrijftips voor een zakelijke brief of mail?
Schrijftips voor zakelijke brieven:
- Begin een zakelijke brief nooit met 'Ik' of een tijdsbepaling. Deze regel bestaat al erg lang, maar het geldt nog steeds als niet professioneel als u e zich er niet aan houdt;
- Schrijf positief. Leg bijvoorbeeld het accent op een oplossing of een mogelijkheid. 'Wij kunnen volgende week dinsdag langskomen' en niet op een probleem: 'Helaas kunnen wij niet eerder dan volgende week dinsdag';
- Klanten waarderen het als u ze bedankt. 'Hartelijk dank voor uw aanvraag voor een offerte';
- Maak altijd een persoonlijke aanhef. 'Geachte heer of mevrouw Pieterse'. Verzeker u ervan dat u de naam van de ontvanger goed schrijft. Verkeerd gespelde achternamen - en vrouwen met 'mijnheer' aanspreken en andersom - zijn klassieke missers en een van de grootste ergernissen;
- Gebruik 'gewone mensentaal' maar sla niet een al te joviale toon aan. 'Beste Piet' is misschien een beetje een vreemde aanhef als u iemand pas een keer hebt gesproken. De toon moet echter ook niet te afstandelijk zijn, klanten waarderen een persoonlijke benadering. Vind een goede balans, afhankelijk van hoe goed u de ontvanger kent;
- Probeer brieven kort en bondig te houden. Als het even kan maximaal 1 A4tje;
- Een persoonlijke handtekening mag niet ontbreken. Onderteken altijd met naam en functie;
- Uiteraard moet u altijd contactinformatie vermelden in uw brief. Vermeld in ieder geval naam, bedrijf, telefoonnummer en e-mailadres.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 69 vragen en antwoorden over Taal- en schrijftips.