Misvatting: Bij SEO gaat het alleen om de ‘ranking’
Er is weliswaar een sterk verband tussen de rangorde in zoekresultaten en het bezoeken van een of meerdere sites, maar de rangorde is niet (meer) het belangrijkste.
Onderzoek naar kijk- en klikgedrag laten zien dat zoekers een voorkeur hebben voor de eerste resultaten, met name voor de eerste drie zoekresultaten. Maar ook is komen vast te staan dat ook op de vervolgpagina’s vooral de eerste drie zoekresultaten scoren, dit levert dus soortgelijk klikgedrag op. Ook blijkt dat trefzekere, korte omschrijvingen (snippets) met goede trefwoorden (tags), die zich op plaats 4, 5 en verder bevinden, hogere klikratio’s geven. Zelfs toen deze snippets en tags nog niet slim werden toegepast, bleek dat rangorde geen succes garandeert. Het verkeer naar een website kan immers imposant zijn, maar toch nog geen stuiver opleveren.
Onderzoek naar kijk- en klikgedrag laten zien dat zoekers een voorkeur hebben voor de eerste resultaten, met name voor de eerste drie zoekresultaten. Maar ook is komen vast te staan dat ook op de vervolgpagina’s vooral de eerste drie zoekresultaten scoren, dit levert dus soortgelijk klikgedrag op. Ook blijkt dat trefzekere, korte omschrijvingen (snippets) met goede trefwoorden (tags), die zich op plaats 4, 5 en verder bevinden, hogere klikratio’s geven. Zelfs toen deze snippets en tags nog niet slim werden toegepast, bleek dat rangorde geen succes garandeert. Het verkeer naar een website kan immers imposant zijn, maar toch nog geen stuiver opleveren.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over SEO-tips.