Mediation - Tips voor om conflict te voorkomen
Bij een conflict is het van belang om escalatie te voorkomen. Als u zelf partij bent in een conflict, kunt u opbouwend meewerken aan de probleemoplossing door zelfcontrole en het inzetten van zogenoemde conflictremmers:
- Luchten - Geef de ruimte om stoom af te blazen;
- Feedback - Geef op de juiste wijze feedback. Zeg bijvoorbeeld niet 'Dat zie je verkeerd', maar 'Ik zie dat anders'. Dit assertieve gedrag zal bij de ander ook assertief gedrag oproepen, wat de relatie openhoudt. Luister en stel vragen;
- Speel niet op de man - Onderdruk de neiging om de oorzaak te zoeken in het karakter van de ander. Als u ervan uit gaat dat ‘moeilijke mensen’ slechts andere mensen zijn waarin u zich kunt verdiepen en waarvan u kunt leren omdat ze iets van uzelf weerspiegelen, blijven er geen moeilijke mensen over.
- Bespreek wederzijdse visies en zienswijzen - Geef aandacht aan beide kanten van de zaak. Standpunten zijn kwesties waarover te praten valt. Elkaar snappen betekent niet dat u het met de ander eens hoeft te zijn;
- Los het conflict eens anders op - Spreek af dat de ander in zijn woorden uw standpunt uiteenzet en andersom. Dit zorgt ervoor dat de scherpe kantjes verdwijnen en er ontstaat beter wederzijds begrip;
- Blijf bij het onderwerp - Voorkom uitwijdingen en voorbeelden, dat kan alleen maar meer discussie oproepen. Mensen die elkaar de waarheid zeggen, worden soms de beste maatjes. Ze weten immers wat ze aan elkaar hebben. Oplossing van een conflict kan tegenstanders tot medestanders maken met openhartige gesprekken tot gevolg.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 10 vragen en antwoorden over Mediation (handleiding).