Mediation - Praktische tips 2
Praktische tips voor het voorkomen van conflicten 2
Laat je leiden door rationele gedachten
Zet belemmerende irrationele gedachten om in rationele, assertieve gedachten die je verder helpen. Gebruik de RET-methode:
Niet: Ik ben totaal mislukt in deze klus.
Maar : Ik heb deze klus op de onderdelen x en y niet goed gedaan. De onderdelen a, b en c voldoen helemaal aan de verwachtingen.
Gebruik ik-boodschappen
Maak je duidelijk dat het om jóu gaat. Gebruik een ik-boodschap.
Niet: Als je ergens mee zit, kun je je niet concentreren.
Maar: Als ik ergens mee zit, vind ik het moeilijk me te concentreren.
Niet: Jij bent ongeïnteresseerd.
Maar: Als ik je vraag om een gesprek heb je geen tijd. Ik heb daardoor het gevoel dat je niet geïnteresseerd bent.
Zeg wat je niet bevalt
Maak het concreet:
Niet: Jij luistert nooit naar mijn mening.
Maar: Toen ik mijn mening gaf over onderwerp X, deed je alsof je me niet hoorde.
Maak duidelijk wat je wilt
Formuleer positief.
Niet: Ik vind het niet leuk dat je me telkens in de rede valt.
Maar: Ik zou het fijn vinden als je me laat uitpraten en wacht met reageren tot ik mijn zegje heb gedaan.
Neem verantwoordelijkheid
Breng dit tot uiting in je formuleringen. Bijvoorbeeld:
Niet: Dit moet af.
Maar: Ik wíl dit afmaken.
Laat (ook) je lichaam spreken:
Kritiek geven gaat een stuk makkelijker als je weet waarover je het wilt hebben en wat je wilt bereiken. Dat betekent dat je eerst bij jezelf te rade moet gaan. Wat is het precies waar je kritiek op hebt? Waar stoor je je aan? Welk effect heeft het gedrag van je gesprekspartner op jouw functioneren? Welke voorbeelden kun je noemen?
Als je het antwoord scherp hebt, probeer je de kritiek zó te brengen dat je gesprekspartner hem begrijpt. In heldere bewoordingen, neutraal geformuleerd zonder beschuldigingen.
Train jezelf in rationeel denken
Wie assertiever wil handelen, doet er goed aan te analyseren welke irrationele gedachten hem daarin belemmeren. Een manier om dat te doen is de RET-methode, de Rationele Effectiviteitstraining. RET gaat ervan uit dat ons denken bepaalt hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen. De RET-methode maakt je bewust van irrationele belemmerende gedachten. Heb je je de RET-denkwijze eigen gemaakt, dan wordt het makkelijker assertief gedrag te vertonen en zelfs agressief handelen een halt toe te roepen.
Welke gedachten weerhouden je ervan assertief te zijn?
Denk bijvoorbeeld aan obstakels als perfectionisme, angst voor afwijzing, zelfonderschatting.
Hoe rationeel zijn deze gedachten?
Stel jezelf vragen om na te gaan of je gedachte waar is. Bijvoorbeeld:
Laat je leiden door rationele gedachten
Zet belemmerende irrationele gedachten om in rationele, assertieve gedachten die je verder helpen. Gebruik de RET-methode:
Niet: Ik ben totaal mislukt in deze klus.
Maar : Ik heb deze klus op de onderdelen x en y niet goed gedaan. De onderdelen a, b en c voldoen helemaal aan de verwachtingen.
Gebruik ik-boodschappen
Maak je duidelijk dat het om jóu gaat. Gebruik een ik-boodschap.
Niet: Als je ergens mee zit, kun je je niet concentreren.
Maar: Als ik ergens mee zit, vind ik het moeilijk me te concentreren.
Niet: Jij bent ongeïnteresseerd.
Maar: Als ik je vraag om een gesprek heb je geen tijd. Ik heb daardoor het gevoel dat je niet geïnteresseerd bent.
Zeg wat je niet bevalt
Maak het concreet:
Niet: Jij luistert nooit naar mijn mening.
Maar: Toen ik mijn mening gaf over onderwerp X, deed je alsof je me niet hoorde.
Maak duidelijk wat je wilt
Formuleer positief.
Niet: Ik vind het niet leuk dat je me telkens in de rede valt.
Maar: Ik zou het fijn vinden als je me laat uitpraten en wacht met reageren tot ik mijn zegje heb gedaan.
Neem verantwoordelijkheid
Breng dit tot uiting in je formuleringen. Bijvoorbeeld:
Niet: Dit moet af.
Maar: Ik wíl dit afmaken.
Laat (ook) je lichaam spreken:
- Sta of zit rechtop met je schouders naar achteren
- Houd je handen en voeten in bedwang. Geen gewiebel en gefriemel
- Spreek rustig, met duidelijke stem en varieer in toonhoogte
- Onderstreep je woorden met gebaren
- Maak oogcontact. Kijk de ander aan.
Kritiek geven gaat een stuk makkelijker als je weet waarover je het wilt hebben en wat je wilt bereiken. Dat betekent dat je eerst bij jezelf te rade moet gaan. Wat is het precies waar je kritiek op hebt? Waar stoor je je aan? Welk effect heeft het gedrag van je gesprekspartner op jouw functioneren? Welke voorbeelden kun je noemen?
Als je het antwoord scherp hebt, probeer je de kritiek zó te brengen dat je gesprekspartner hem begrijpt. In heldere bewoordingen, neutraal geformuleerd zonder beschuldigingen.
Train jezelf in rationeel denken
Wie assertiever wil handelen, doet er goed aan te analyseren welke irrationele gedachten hem daarin belemmeren. Een manier om dat te doen is de RET-methode, de Rationele Effectiviteitstraining. RET gaat ervan uit dat ons denken bepaalt hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen. De RET-methode maakt je bewust van irrationele belemmerende gedachten. Heb je je de RET-denkwijze eigen gemaakt, dan wordt het makkelijker assertief gedrag te vertonen en zelfs agressief handelen een halt toe te roepen.
Welke gedachten weerhouden je ervan assertief te zijn?
Denk bijvoorbeeld aan obstakels als perfectionisme, angst voor afwijzing, zelfonderschatting.
Hoe rationeel zijn deze gedachten?
Stel jezelf vragen om na te gaan of je gedachte waar is. Bijvoorbeeld:
- Ik ben dom ⇒ Ben ik dom of heb ik iets doms gedaan?
- Dit zal ook wel weer mislukken ⇒ Hoe weet ik dat zo zeker? Ging het ook wel eens goed? Welke feiten wijzen op een mislukking?
- Ik mag geen fouten maken ⇒ Waar staat dat? Wie zegt dat?
- Als ik de opdracht niet afkrijg, denkt hij/zij vast dat ik lui ben ⇒ Hoe weet ik dat hij dat denkt?
- Als ik nee zeg, vindt hij mij niet aardig ⇒ Hoe weet ik zo zeker dat dit zo is? Waarom moet hij mij aardig vinden?
- Ik ben dom⇒ Ik ben goed in ...
- Dit zal ook wel weer mislukken ⇒ Als ik niets probeer, kan ik ook niets leren
- Ik mag geen fouten maken ⇒ Fouten maken is menselijk. Van fouten kan ik leren.
- Als ik nee zeg, vindt hij mij niet aardig ⇒ Het is onmogelijk het iedereen naar de zin te maken. Ik blijf dezelfde (aardige) persoon, of ik nu ja of nee zeg.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 10 vragen en antwoorden over Mediation (handleiding).