Mediation - Praktische tips 1
Praktische tips voor het voorkomen van conflicten 1
1. Verplaats je in de ander
Probeer je in de ander te verplaatsen. Hoe komt het dat hij zo boos reageert? Veel conflicten ontstaan als gevolg van ‘domme’ misverstanden. Neem voordat je boos wordt de tijd om te proberen andermans gedrag te begrijpen.
2. Word niet boos
Een conflict is pas een conflict als jij het ervan maakt. Er gebeurt iets waardoor jij boos wordt. Maar bedenk dat die boosheid niet veroorzaakt wordt door wat er gebeurt, maar door hoe jij dat interpreteert. En de manier waarop mensen gebeurtenissen interpreteren, heeft sterk te maken met hun persoonlijkheid. Stel je dus de vraag: hoe komt het dat wat er gebeurt mij boos maakt? Geef aan de ander aan welk effect bepaald gedrag op jou heeft.
3. Vermijd goede conflicten niet
Ga instrumentele conflicten niet uit de weg. Als je het samen niet eens bent over de beste aanpak, loont het bijna altijd om er een conflict van te maken. De oplossing wordt er beter van.
4. Speel de bal, niet de man/vrouw
Hou zakelijke conflicten zakelijk. Vermijd grote woorden, heb het niet over de persoon maar over de kwestie en toon respect voor de ander. Beschrijf gedrag waar je kritiek op hebt zo concreet mogelijk. En alleen dat wat je zelf hebt gezien of gehoord. Gebruik constructies als: 'Dat ben ik niet met je eens, volgens mij ...' Vermijd constructies als: 'Jij doet altijd ...'.
5. Onderhandel
Als het conflict gaat over verdelingsvraagstukken kun je onderhandelen. Verken samen oplossingen. Dat is een kwestie van geven en nemen. Onderhandelen kan echter alleen als de ander dat ook wil. Benoem het dus. 'Oké, jij wilt dit, ik wil dat. Daar moeten we samen uit kunnen komen.'
6. Buig mee
Als iemand erg bazig doet heeft het geen zin om net zo bazig te doen. Integendeel. Ga er maar een beetje in mee, laat de ander even reageren, maar kom tegelijkertijd met concrete voorstellen over de werkwijze. Deze aanpak voorkomt dat het conflict uit de hand loopt.
7. Geef toe
Laat je niet leiden door angst voor gezichtsverlies. Weet je zeker dat je boosheid terecht is? Of past een grootmoedig: 'Je hebt gelijk'?
8. Hou voet bij stuk
Schiet niet te snel in het compromis. Als je je eigen belang serieus neemt en het belang van de ander, doe je er goed aan om bij zakelijke conflicten zo lang mogelijk te streven naar een oplossing waar iedereen beter van wordt. Hou dus in die situaties voet bij stuk!
9. Evalueer je voorkeursstijl
Zoek uit welke stijl jouw voorkeurstijl is. En spoel eens wat conflicten terug: was die voorkeurstijl altijd effectief?
10. Speel met conflicten
Oefen. Verras jezelf en je omgeving. Probeer nieuw gedrag uit. Conflicten kunnen je leven verrijken!
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 10 vragen en antwoorden over Mediation (handleiding).