Presentatie - Wat te laten?
Vermijd deze (beginners)fouten:
A. Stopwoordjes
Het meest bekende en misschien wel meest irritante stopwoordje is 'uh...' Maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer. Oefen de presentatie eens hardop en controleer of u niet elke stilte opvangt met 'dus', 'oké' of uw eigen persoonlijke favoriet. Zodra het mensen opvalt, kunnen ze niets anders meer horen en komt de boodschap niet meer over.
B. Te veel terugvallen op de slides
Een mooie Powerpoint-presentatie als ondersteuning van wat u zegt, is prima. Maar de aandacht moet op u gericht zijn. Blijf steeds oogcontact houden met uw publiek. Dus: wijs niet naar de slides, en draai niet uw rug naar uw publiek, ook niet half en doet u dat toch, geef ieder dan genoeg tijd om te lezen wat er staat. En wat er staat, moet niet meer zijn dan een plaatje en de belangrijkste punten uit het verhaal. De daadwerkelijke uitleg komt van uzelf.
C. Te veel informatie
Er is genoeg onderzoek naar gedaan: onze hersenen kunnen maar ongeveer vijf tot zeven dingen tegelijk opnemen. Bombardeer uw publiek dus niet met alles wat u weet.
Neem de belangrijkste punten en leg hier de nadruk op. Als het publiek per se iets moet onthouden, verpak het dan in een aansprekende anekdote, grap of ezelsbruggetje.
D. Verontschuldigen
Nooit, nooit verontschuldigen voor iets dat ontbreekt aan uw presentatie. Begin er zeker niet zelf over; uw publiek heeft waarschijnlijk niet eens door dat er iets mist.
Hetzelfde geldt voor foutjes in de slides. Ziet u ineens een spelfout staan, dan hebben mensen in het publiek het ook al gezien. Voor hen heeft het geen zin meer om er nog op te wijzen, en degenen die het niet zien, hoeven het ook niet te weten.
E. Te veel praten
Een stilte laten vallen kan veel effect hebben. Uw publiek heeft dan even de kans om in te nemen wat u hen net heeft verteld. Als u non-stop blijft praten, raakt het publiek een keer de draad kwijt en vindt ze die ook moeilijk weer terug. Laat dus af en toe een stilte vallen na een belangrijk punt.
A. Stopwoordjes
Het meest bekende en misschien wel meest irritante stopwoordje is 'uh...' Maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer. Oefen de presentatie eens hardop en controleer of u niet elke stilte opvangt met 'dus', 'oké' of uw eigen persoonlijke favoriet. Zodra het mensen opvalt, kunnen ze niets anders meer horen en komt de boodschap niet meer over.
B. Te veel terugvallen op de slides
Een mooie Powerpoint-presentatie als ondersteuning van wat u zegt, is prima. Maar de aandacht moet op u gericht zijn. Blijf steeds oogcontact houden met uw publiek. Dus: wijs niet naar de slides, en draai niet uw rug naar uw publiek, ook niet half en doet u dat toch, geef ieder dan genoeg tijd om te lezen wat er staat. En wat er staat, moet niet meer zijn dan een plaatje en de belangrijkste punten uit het verhaal. De daadwerkelijke uitleg komt van uzelf.
C. Te veel informatie
Er is genoeg onderzoek naar gedaan: onze hersenen kunnen maar ongeveer vijf tot zeven dingen tegelijk opnemen. Bombardeer uw publiek dus niet met alles wat u weet.
Neem de belangrijkste punten en leg hier de nadruk op. Als het publiek per se iets moet onthouden, verpak het dan in een aansprekende anekdote, grap of ezelsbruggetje.
D. Verontschuldigen
Nooit, nooit verontschuldigen voor iets dat ontbreekt aan uw presentatie. Begin er zeker niet zelf over; uw publiek heeft waarschijnlijk niet eens door dat er iets mist.
Hetzelfde geldt voor foutjes in de slides. Ziet u ineens een spelfout staan, dan hebben mensen in het publiek het ook al gezien. Voor hen heeft het geen zin meer om er nog op te wijzen, en degenen die het niet zien, hoeven het ook niet te weten.
E. Te veel praten
Een stilte laten vallen kan veel effect hebben. Uw publiek heeft dan even de kans om in te nemen wat u hen net heeft verteld. Als u non-stop blijft praten, raakt het publiek een keer de draad kwijt en vindt ze die ook moeilijk weer terug. Laat dus af en toe een stilte vallen na een belangrijk punt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 15 vragen en antwoorden over Presenteren.