Presentatie - Retorische tips
Een presentatie wint aan kracht en expressie door het gebruik van als:
- Alliteratie - Bijvoorbeeld: 'Dromen, durven, doen' (Ben Tiggelaar), naast een alliteratie ook nog een een mooie drieslag). Zo is deze titel goed te onthouden;
- Chiasme - Een chiasme of of kruisstelling is een stijlfiguur die bestaat uit een herhaling met een omkering, ofwel twee bij elkaar horende zinnen die elkaars tegengestelde zijn. Bekend voorbeeld: 'Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your county' (Jonh F. Kennedy) of: 'It's far better to buy a wonderful company at a fair price, than a fair company at a wonderful price' (Warren Buffett);
- Concrete voorbeelden - Een exporteur van Nike: 'We verkochten onze eerste schoenen in China in 1984. We legden 200 paar schoenen in een winkeltje van 50 vierkante meter. en binnen 11 dagen waren we uitverkocht. Op dit moment groeit de interesse voor onze producten en het merk bekend bij 500 miljoen Chinese consumenten onder de 25 jaar. Dat zijn een miljard voeten waar we ons op richten!' Dat klinkt toch veel aantrekkelijker dan: we hebben grote naamsbekendheid en we willen blijven groeien. Het is dezelfde boodschap maar deze laatste blijft veel minder hangen.]
- Metaforen - Warren Buffet zei tijdens een financiële crisis: 'Shareholders who lost money are like small birds who strayed into a badminton game, bloodied and confused'. De voorstelling van aandeelhouders die als vogeltjes uit de lucht worden geslagen is beeldend;
- Herhaling en ritme - Steve Jobs gebruikte dit dramatisch effect veelvuldig. Zo zei hij tijdens de lancering van de iPhone in 2007: 'That's 58 songs every second of every minute of every hour of every day'.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 15 vragen en antwoorden over Presenteren.