Presentatie - Nog een paar inhoudelijke tips
Het is heel gemakkelijk om een potentieel interessante presentatie om zeep te helpen. Zo doe je dat (niet):
- Kop-romp-staart - Vertel aan het begin van uw verhaal (kop) wat uw publiek van uw verhaal leert, hoe ze er beter van worden. Daarmee creëert u positieve verwachtingen. De romp is de hoofdmoot van je verhaal. Vat de belangrijkste punten aan het einde (staart) nog even kort samen;
- Frequentie - Sommige mensen verliezen zichzelf in het maken van een gelikte presentatie met heel veel sheets. Maar overschat het geheugen en bevattingsvermogen van het publiek niet. Vertoon maximaal één sheet per twee tot drie minuten;
- Blijf zelf aan de bal - Lees de sheets niet letterlijk voor en denk niet dat de sheets het verhaal vertellen. Sheets zijn een prima hulpmiddel, maar u bent het verhaal! Gebruik sheets om bijvoorbeeld om enkele plaatjes of foto´s te laten zien die uw verhaal illustreren en daardoor meer kracht geven;
- Details - Wieg uw publiek niet in slaap met heel veel details en opsommingen. Alles wat je met een plaatje kunt zeggen moet je niet in een tabel presenteren. Alles wat je met een verhaaltje kunt vertellen moet je niet verpakken in dorre opsommingen. Zorg voor een levendige presentatie en illustreer uw betoog met korte, ter zake doende, anekdotes;
- Niet ik, maar zij - Het publiek is in eerste instantie niet geïnteresseerd in de geschiedenis van uw bedrijf, uw geografische spreiding, uw perfecte service, de kwaliteit van uw product, et cetera. Het publiek wil iets weten over oplossingen voor hun problemen. Laat het 'ik-verhaal' achterwege. Concentreer u op de vragen die bij uw publiek leven;
- Beweeg - Veel sprekers blijven stokstijf op hun plaats staan, het liefst achter een flink spreekgestoelte. Een statische houding maakt een statische presentatie. Pendel kalm heen en weer tussen drie vooraf gekozen posities, uw verhaal wordt daardoor veel levendiger;
- Open de conversatie - Bedenk dus van te voren goed welke vragen er bij uw publiek leven en hoe u deze het beste kunt beantwoorden. Daar draait het allemaal om. Bedenk zelf enkele vragen en stel deze aan het publiek. Op die manier ga je een conversatie aan;
- Minder is meer - Spreek niet over van alles en nogwat, maar concentreer op de centrale boodschap die u wilt overbrengen. Een presentatie van 20 minuten is zo'n beetje het maximum wat mensen aankunnen. Laat alles wat de boodschap niet ondersteunt gewoon weg. Verwar mensen niet met allerlei details.
- Eindig duidelijk - Sluit vlot af wanneer u het einde van uw verhaal heeft aangekondigd. Het heeft dan geen zin meer om nog iets extra's te vertellen, de aandacht is dan al weg.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 15 vragen en antwoorden over Presenteren.