Wat zijn succesfactoren voor deelname aan een beurs?
Een aantal tips:
- Zorg voor aanloop - Laat vooraf aan zoveel mogelijk mensen weten dat u er staat. Verstuur bijvoorbeeld een speciale nieuwsbrief en zet een aankondiging op social media. Ook goede SEO (zoekmachinemarketing) kan bijdragen aan meer bezoek aan de stand. Maak een speciale pagina op uw website, met alle informatie over de beurs. Deel gratis toegangskaarten uit aan belangrijke klanten;
- Zorg voor een opvallende stand - Het product duidelijk zichtbaar zijn. Maak de stand gezelliger met bijvoorbeeld muziek, een barista of een stroopwafelkar, zet entertainment in;
- Locatie, locatie, locatie - Onderschat niet het belang van een goede, strategische plek in de beurshal. Bij de ingang van het beursgebouw bijvoorbeeld, of bij een eetgelegenheid – in ieder geval een plek waar bezoekers stilstaan. En reserveer deze tijdig: hoe eerder u erbij bent, hoe beter de plek. Bij veel grote internationale vakbeurzen in Duitsland zijn de beurshallen onderverdeeld naar productgroep; zorg uiteraard dat u in de juiste sectie staat;
- Bied ruimte voor persoonlijk contact - Zorg ervoor dat uw stand is ingericht op gesprekken, met een zithoek bijvoorbeeld (eventueel afgeschermd), en goede koffie;
- Huur een professionele standbouwer in;
- Maak een duidelijk plan - Beursdeelname vereist continu enthousiasme en flexibiliteit, soms 10 tot twaalf uur per dag hard werken. Sales personeel moet goed voorbereid zijn en goed contact kunnen maken. 'Als een potentiële klant niet of niet goed wordt aangesproken, dan is er eigenlijk niemand die dat merkt',zegt beurstrainer Han Leenhouts. Het is geen gezellig onderonsje. Een kans op de beursstand dient zich binnen een seconde aan, maar is ook binnen een seconde weer weg;
- Maak een selectie uit de prospects - Op een beurs krijg je ontzettend veel toeloop. Voer korte gesprekken en stel vragen, zodat u snel genoeg weet of een bezoeker een prospect is of enkel komt voor een gratis pen. Gaat het om ‘serieuze’ bezoekers, vraag dan om visitekaartjes of maak gebruik van een contactformulier waarop ze hun gegevens kunnen achterlaten. Zorg dat u de meest veelbelovende leads snel opvolgt. Laat potentiële klanten uw bedrijf niet gauw vergeten. Wat dan kan helpen, is een fysiek aandenken aan uw stand (inderdaad, die leuke pen);
- Maak uzelf met regelmaat zichtbaar - Als u naar een beurs gaat met als doel een reseller te vinden, of om uw merkbekendheid te vergroten, kan het lonen om meerdere jaren achter elkaar op dezelfde vakbeurs te staan. Een regelmatige standhouder krijgt ook sneller (en makkelijker) de standlocatie die hij wil.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 92 vragen en antwoorden over Beurzen.