Wat zijn succesfactoren van een goede emissiemarkt?

Succesfactoren:
  • Liquiditeit van het systeem door grootte van de markt en aantal spelers;
  • Standaardisering van contracten (wordt door IETA, EFET en ISDA gedaan) en via handelsplatformen/beurzen;
  • uitwisselbaarheid van emissierechten met andere EU lidstaten en rekening houden met concurrentiegevolgen;
  • relatie met CO2/energieheffing in overige sectoren;
  • rol van transparantie voor stakeholders;
  • pro-actief inspelen op internationale afspraken in het kader van het Kyoto Protocol;
  • aandacht voor regels over het monitoren en verifiëren van emissies en reducties door onafhankelijke instanties (denk aan de actuele boekhoudschandalen);
  • technologie-innovatie;
  • opbouw van expertise en capaciteit t.a.v. emissierechten;
  • het internet zal - zo leert VS-ervaring - een belangrijke rol spelen: het bevordert 'on line data' over emissies, transparantie voor derden, bespaart transactiekosten voor milieubeleid en vergroot de markt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 101 vragen en antwoorden over Emissierechten en -handel.