Wat zijn succesfactoren van een goede emissiemarkt?
Succesfactoren:
- Liquiditeit van het systeem door grootte van de markt en aantal spelers;
- Standaardisering van contracten (wordt door IETA, EFET en ISDA gedaan) en via handelsplatformen/beurzen;
- uitwisselbaarheid van emissierechten met andere EU lidstaten en rekening houden met concurrentiegevolgen;
- relatie met CO2/energieheffing in overige sectoren;
- rol van transparantie voor stakeholders;
- pro-actief inspelen op internationale afspraken in het kader van het Kyoto Protocol;
- aandacht voor regels over het monitoren en verifiëren van emissies en reducties door onafhankelijke instanties (denk aan de actuele boekhoudschandalen);
- technologie-innovatie;
- opbouw van expertise en capaciteit t.a.v. emissierechten;
- het internet zal - zo leert VS-ervaring - een belangrijke rol spelen: het bevordert 'on line data' over emissies, transparantie voor derden, bespaart transactiekosten voor milieubeleid en vergroot de markt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 101 vragen en antwoorden over Emissierechten en -handel.