Hoe is de kabelmarkt in Nederland verdeeld?
Ziggo ontstond op 1 februari 2007 uit een fusie van @Home, Casema en Multikabel. Door deze concentratie in de kabelmarkt zijn er nog maar twee grote spelers: UPC (eigendom van het Amerikaanse Liberty Global) met ca 2,8 miljoen aansluitingen en Ziggo. Ziggo bedient circa 3 miljoen huishoudens, 1,8 miljoen breedband internetklanten, 2,2 miljoen afnemers van digitale televisie en 1, 4 miljoen telefonieabonnees.
De verwachting is dat de al jaren geleden ingezette concentratie nog niet voltooid is. Een kabelaar moet toch al gauw vijf miljoen aansluitingen hebben om rendabel te kunnen zijn en om bijvoorbeeld filmmaatschappijen te kunnen interesseren. Daarnaast spelen concentratietendenzen zich vooral ook op Europese schaal af en is de nationale marktontwikkeling op termijn misschien minder interessant. Ook niet onbelangrijk: de snelle opkomst van glasvezel gaat ten kosten van de kabelaars.
De verwachting is dat de al jaren geleden ingezette concentratie nog niet voltooid is. Een kabelaar moet toch al gauw vijf miljoen aansluitingen hebben om rendabel te kunnen zijn en om bijvoorbeeld filmmaatschappijen te kunnen interesseren. Daarnaast spelen concentratietendenzen zich vooral ook op Europese schaal af en is de nationale marktontwikkeling op termijn misschien minder interessant. Ook niet onbelangrijk: de snelle opkomst van glasvezel gaat ten kosten van de kabelaars.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Internet.