Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Recente reacties
"angst (fear) is een emotie bedoeld om gevaarlijke grenzen aan te geven. De dreiging van een wild dier bijvoorbeeld. Angst zorgt voor een 'shortcut' in je brein waardoor je direct reageert. Geen tijd om na te denken. We zetten het vaak anders in, met veel negatieve effecten. Het zorgt ervoor dat we waakzaam blijven. Angst heeft ook een relatie met het verliezen van grip op de situatie. Het beschermt ons dus. Angst is helaas de basisemotie die geen ontlading geeft: je krijg er stress van als het te lang duurt. Angst heb je nodig om gevaren aan te laten geven. Het is de emotie die hoort bij levensbedreiging, verwonding en pijn. Elk mens bepaalt zelf hoe die deze emotie gebruikt. Je kunt angst niet veranderen door het te onderdrukken. Door angst weg te duwen of te negeren, ontkracht je de angst maar tijdelijk. Door met je angst in strijd te zijn, op welke manier dan ook, versterk je de kracht en de macht die van de angst uitgaat juist! Stel je bij angst altijd de vraag of er een gevaarlijk monster voor je neus staat! Is het antwoord nee, dan kun je zien dat de angst geconditioneerd is en niet echt. Waarom start ik dan deze emotie, kun je jezelf afvragen? Is het starten van een emotie zoals schrikken, verwondering of verbazing dan niet veel beter?
Wanneer je echter onder jouw niveau en/of kwaliteiten functioneert, raakt motivatie en talent uit balans. Er zijn genoeg mensen die meer willen en kunnen (o.a. door CLEG) die alleen niet de kans krijgen om dat binnen een organisatie te verwezenlijken.
Dit vergroot de kans op bore-out. Andere veroorzakers van bore-out (als oplossingen) vind je in mijn e book “Will bore out replace COVID-19 as the no. 1 disease?” Daarin zit o.a. een praktijkvoorbeeld / interview van iemand die "klein" werd gehouden in het bedrijf.