'Hoe relatie baas - medewerkers verbeteren' blijkt een 'hot issue'. De oplossing is simpel maar het betreft een taai interactiepatroon.
De artikelen genoemd in en bij deze tekst zijn enige tijd vrij toegankelijk.
Voor permanente toegang tot alle content, inclusief onze kennisbank, neem een Pro-abonnement >>
De top5 Columns
- Werkdruk bestaat niet, we creëren het
Een gevolg van te weinig autonomie, te weinig steun en een gebrek aan competentie
Ronald van der Molen - Wie nu nog geen coachend leider is, is niet meer relevant
Je bent geen baas maar een facilitator
Rob Rijbroek - Ondersteun ik mijn baas of ondermijn ik hem?
Hoe een destructieve groepsdynamiek het werk kan verzieken.
Peter Kunneman - De emotionele intelligentie van ChatGPT
Vraagt om een herdefinitie van het begrip EQ
Leon Dohmen - Wie ‘Mijn deur staat altijd open’ zegt is AF
Waarom de 'open deur' niet werkt
Peter van Lonkhuyzen
Wat is de boodschap
Is er een lijn in deze columns te ontdekken? Ik zie een stevig accent op de rol van leidinggevenden in de dagelijkse werksituatie. Heel opvallend! We bedenken van alles om beter te managen en te organiseren. Terwijl een factor als de relatie met de baas het echte probleem is.
Het gedrag van de baas blijkt veel vragen en vaak ook narigheid op te roepen. Het ontbreekt aan meedenken, coachen en het faciliteren van autonomie en eigen verantwoordelijkheid. Kortom, er is te weinig contact en betrokkenheid. Men ervaart geen verbinding, geen relatie, geen ondersteuning. Lees bijvoorbeeld deze kreet uit het zorgveld: Steun de teamleider!
Waar het aan ontbreekt bij veel bazen is het gesprek met hun mensen. Waar is de aandacht voor wat er speelt op de werk?
Tja... dit punt wordt afgedaan met de dooddoener ‘Als er vragen zijn, mijn deur staat altijd open’. Men beleeft dit als een holle kreet, een demonstratie van onverschilligheid en het vermijden van daadwerkelijk contact met de werkvloer. Ook op andere niveaus van de organisatie kan dit spelen. Aldus raakt de organisatie verziekt.
Taaie interactiepatronen
Ik zie hier een taai interactiepatroon met een eigen dynamiek dat onbedoeld allerlei negatieve effecten aan beide kanten oproept, zie: Het oerconflict in organisaties.
De remedie is duidelijk en in de kern heel simpel: 'Open het gesprek met elkaar.' Laat je als baas of medewerker niet vangen in zo’n negatief patroon. Elke leergang over leidinggeven of leiderschap zou dit verschijnsel een centrale plek moeten geven.
'Het eenvoudige gesprek is vaak de beste remedie'. Laat je als baas zien op de werkvloer en ga aan de gang.
Toen ik, in mijn werk als consultant mij bewust werd van deze patronen, besloot ik met betrokkenen daarover het gesprek aan te gaan. Immers, wil je zo'n patroon doorbreken dan moet je je er wel bewust van zijn. Als opening begon ik dan met enkele cartoons van Peter van Straaten uit zijn 'Schetsen uit het bedrijfsleven' of een verwijzing naar 'The office'. Vervolgens met vragen als 'Wat voor patroon houden wij hier met elkaar in stand? en 'Welk gedrag vinden we wenselijk met het oog op de toekomst?' Ik raakte er steeds meer van overtuigd dat 'Het eenvoudige gesprek' vaak de beste oplossing biedt.
Behalve verticale relaties blijken ook horizontale relaties in een negatief interactiepatroon te kunnen belanden. Behalve 'hoog versus laag' is er ook nog zoiets als 'gelijk versus gelijk'. Niet voor niets is al enige jaren Manipulatief gedrag van collega’s hanteren een van de meest gelezen artikelen in ManagementSite.
Gelukkig zijn er steeds meer voorbeelden van organisaties die een totaal andere dynamiek ontwikkelen. Zie de cases in onze kennisbankpagina Sturen op Verantwoordelijkheid.
Meest geraadpleegde kennisbankonderwerpen
Onze kennisbank is de hoeksteen van ManagementSite. Immers ManagementSite wil actief bijdragen aan de ontwikkeling van handelingsgerichte kennis. Dat betekent ook het consolideren van deze kennis, ervaringen en voorbeelden in de kennisbank.
Onze serie A4tjes is een manier om belangrijke kennisbank onderwerpen te belichten. Zie bijvoorbeeld Teams: de bouwstenen van uw organisatie of Cultuurverandering in één A4tje. Ik focus mij dan telkens op de essentie met de overtuiging dat goed toepasbare en beproefde kennis met weinig woorden duidelijkheid en houvast kan en moet verschaffen. Kortom:
'Niets zo praktisch als goede theorie' Kurt Lewin. Ofwel 'De wijsheid zit in het doen'.
Laten we daarnaar streven. Binnenkort volgt het artikel over de meest gelezen coverstories van 2023.
Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Leiders kun je trainen, toch? Vaak wordt gedacht dat een enkele training in interpersoonlijke vaardigheden tijdens MBA of traineeship wel voldoende is. Helaas, dat is een misvatting.