Wat zijn de risico's van opschorting?
Opschorten is niet zonder risico’s. Het gebruik van dit (zware) pressiemiddel kan namelijk onrechtmatig zijn. Of opschorten onrechtmatig is, zal altijd afhangen van de situatie. Als handvat kan wel worden meegegeven dat opschorten altijd proportioneel moet zijn. Niet proportioneel is bijvoorbeeld het geval waarin een dienst, die essentieel is voor de bedrijfsvoering van een afnemer, direct na één te late betaling wordt stopgezet.
Wanneer opschorten onrechtmatig is, zal de opschortende partij een schadevergoeding moeten betalen aan de afnemer en dat kan flink oplopen. Onrechtmatig opschorten wordt namelijk gezien als opzettelijk handelen. Een overeengekomen aansprakelijkheidsbeperking is dan niet van toepassing.
Wanneer een afnemer zijn rekening of factuur niet betaalt, dan is het verstandig om eerst een herinnering te sturen. Vraag de afnemer om de rekening of factuur alsnog binnen één of twee weken te betalen en stop niet direct met het leveren van de diensten. Vooral bij diensten die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering van een afnemer, zoals een online relatiemanagement systeem, is het niet verstandig om de dienstverlening direct volledig stop te zetten. Er moet rekening worden gehouden met de belangen van de afnemer en de hoogte van de wanbetaling. Bij het sturen van een herinnering is het verstandig om aan te geven dat bepaalde diensten opgeschort zullen worden wanneer er niet op tijd wordt betaald. Neem ook in de algemene voorwaarden op wanneer en op welke manier (eventueel gefaseerd) de dienstverlening wordt opgeschort. Belangrijk is dat ook de afnemer geen of zo min mogelijk schade wordt toegebracht. Wanneer de afnemer netjes al zijn openstaande facturen voldoet, moet de dienstverlening weer direct kunnen hervatten zoals vóór de wanbetaling.
Dienstverleners mogen de dienstverlening opschorten tot aan het moment dat alle openstaande rekeningen of facturen voor de betreffende dienst zijn voldaan. Tevens is het zo dat de klant aan zijn lopende verplichtingen moet blijven voldoen. Dit betekent dat een afnemer ook gewoon moet betalen voor de periode waarin de dienstverlener haar diensten had opgeschort.
Wanneer opschorten onrechtmatig is, zal de opschortende partij een schadevergoeding moeten betalen aan de afnemer en dat kan flink oplopen. Onrechtmatig opschorten wordt namelijk gezien als opzettelijk handelen. Een overeengekomen aansprakelijkheidsbeperking is dan niet van toepassing.
Wanneer een afnemer zijn rekening of factuur niet betaalt, dan is het verstandig om eerst een herinnering te sturen. Vraag de afnemer om de rekening of factuur alsnog binnen één of twee weken te betalen en stop niet direct met het leveren van de diensten. Vooral bij diensten die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering van een afnemer, zoals een online relatiemanagement systeem, is het niet verstandig om de dienstverlening direct volledig stop te zetten. Er moet rekening worden gehouden met de belangen van de afnemer en de hoogte van de wanbetaling. Bij het sturen van een herinnering is het verstandig om aan te geven dat bepaalde diensten opgeschort zullen worden wanneer er niet op tijd wordt betaald. Neem ook in de algemene voorwaarden op wanneer en op welke manier (eventueel gefaseerd) de dienstverlening wordt opgeschort. Belangrijk is dat ook de afnemer geen of zo min mogelijk schade wordt toegebracht. Wanneer de afnemer netjes al zijn openstaande facturen voldoet, moet de dienstverlening weer direct kunnen hervatten zoals vóór de wanbetaling.
Dienstverleners mogen de dienstverlening opschorten tot aan het moment dat alle openstaande rekeningen of facturen voor de betreffende dienst zijn voldaan. Tevens is het zo dat de klant aan zijn lopende verplichtingen moet blijven voldoen. Dit betekent dat een afnemer ook gewoon moet betalen voor de periode waarin de dienstverlener haar diensten had opgeschort.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 9 vragen en antwoorden over Een factuur betaald krijgen.