De beste debiteuren-smoezen
Wat zijn de beste (?) smoezen om een factuur niet te betalen?
Lees meer over dit onderwerp in de Q&A Debiteurenbeheer die Guido Minnaert (Atradius Credit Management) recent grondig heeft herzien.
- ‘Meneer/mevrouw X de crediteurenadministratie is deze hele week helaas niet aanwezig. Belt u volgende week zelf terug of zal ik een notitie achterlaten?'
- 'Er is echt van alles en nog wat mis met wat u geleverd heeft. We hebben een waslijst van klachten. U begrijpt wel dat we die eerst opgelost willen zien.'
- 'We zitten al een tijd te wachten op betaling door een hele grote klant. Zodra die binnen is, bent u de eerste...'
- ''We begrijpen uw aanmaningen niet, want we hebben nooit een factuur ontvangen. Wilt u die alsnog sturen?'
- 'We hebben de goederen wel besteld bij u, maar ze daarna nooit ontvangen!'
- We hebben nooit opdracht gegeven voor de levering van uw goederen of diensten.
- 'Ook toevallig dat u net nu belt! Het bedrag is vanmorgen overgemaakt. U zult het dus binnen enkele dagen wel ontvangen.'
- 'Door de toepassing van uw product hebben wij aanzienlijke schade geleden. We overleggen met onze advocaat over eventuele stappen.'
- 'Wij begrijpen ook niet hoe het komt dat u nog niets heeft ontvangen. Misschien heeft de bank een fout gemaakt. We zoeken het uit en u hoort nog van ons.'
- 'Wij hebben met een van uw medewerkers telefonisch afgesproken dat er eerst een creditnota zou komen voor een deel van het bedrag.’
- ‘Onze betalingstermijnen zijn 30, 60,... dagen.’
- ‘Onze betalingsronde is aan het eind van de maand.’
- ‘Er zijn geen budgetbevoegde personen aanwezig.’
- ‘De rekening klopt niet en we wachten nog op een creditnota.’
- ‘De betaling is nog niet akkoord, het ligt nog bij inkoop.’
- ‘De rekeningen hebben mijn aandacht, ik was met vakantie.'
- 'Wilt u de naam van de contactpersoon wijzigen, want die is overgeplaatst naar een ander afdeling.’
- ‘Stuur a.u.b. een overzicht. Ik zal het bespreken met de afdeling.'
- ‘Ik werk 1x per week, heb erg druk.’
- ‘Met de receptie; meneer/mevrouw is in bespreking/heeft zich ziek gemeld/is op vakantie/is niet op de werkplek. Probeer het volgende week nog eens/ik maak er een notitie van, zal vragen terug te bellen.’
- ‘Meneer X werkt hier niet meer, waarschijnlijk liggen ze in zijn lade. Ik zal er werk van maken.’
- ‘We hebben even geen geld, onze debiteuren betalen niet op tijd.’
- ‘Ik heb nog geen herinnering gezien.'
- 'Ik zal mijn chef vragen over te maken, maar die is vandaag met vakantie, komt over 3 weken terug.’
- ‘Wilt u de juiste naw-gegevens vermelden, met nieuwe factuur datum?’
- ‘Facturen zonder juiste opdrachtnummers worden niet geboekt, zou u deze kunnen crediteren en opnieuw sturen?’
- ‘Wij zitten wat krap, de lastige crediteuren worden eerder betaald.’
- 'Wij zijn nog met vorige jaar bezig, zodra wij zover zijn komen jullie aan de beurt.'
- 'Er was ingebroken, halve administratie was weg.'
- (klant met een betalingsregeling) antwoord apparaat; 'wegens vakantie gesloten'.
- 'De factuur is achter bureau gevallen, de schoonmakers kwamen het tegen.'
- 'Wij betalen pas na 3 maanden'
- 'Mijn laptop was kapot.'
- Ik moet altijd even puzzelen.'
Lees meer over dit onderwerp in de Q&A Debiteurenbeheer die Guido Minnaert (Atradius Credit Management) recent grondig heeft herzien.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 9 vragen en antwoorden over Een factuur betaald krijgen.