Praktische tips om een factuur betaald te krijgen
Acht stappen om (sneller) uitbetaald te krijgen:
- Zorg voor de juiste naam- en factuurgegevens Weet exact met wie u zaken doet. Grote klanten hebben vaak verschillende werkmaatschappijen;
- Word niet te afhankelijk van een of enkele klanten, dat maakt u bij calamiteiten extra kwetsbaar. Maak een debiteurenmatrix zodat u inzicht krijgt in de verdeling van het klantenbestand;
- Maak goede afspraken over de voorwaarden. Bespreek de in- en verkoopvoorwaarden nauwkeurig tijdens het offertestadium en leg de afspraken vast op schrift. Zorg dat u niet alleen onderhandelt over de prijs en de kwaliteit, maar ook over zaken als betaalcondities en algemene voorwaarden;
- Reken betaaltermijnen door in uw marges. Als u met lange betaaltermijnen akkoord gaat, ben u aan het voorfinancieren. Maak altijd een berekening of de kosten voldoende opwegen tegen de baten;
- Zorg voor directe, korte lijnen met de financieel verantwoordelijke bij de klant. Bouw niet alleen een relatie op met de inkoper, maar ook met degene die de betalingen verwerkt;
- Maak het betalen zo makkelijk mogelijk door alle door de klant vereiste gegevens op de factuur te vermelden. Kijk ook kritisch of uw factuur klantvriendelijk is;
- Achterhaal de betaalmomenten van uw klant. Als u het juiste moment kiest kan een dag eerder factureren betekenen dat u een maand eerder betaald krijgt;
- Check permanent de kredietwaardigheid, laat u niet overvallen door slecht betaalgedrag of een faillissement. Door op de hoogte te blijven van de financiële situatie van uw klanten, heeft u een beter beeld van uw risico’s en kansen. Zo kunt u tijdig bijsturen. Voorkom onbetaalde facturen en check voordat u met iemand zaken gaat doen de kredietwaardigheid.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 9 vragen en antwoorden over Een factuur betaald krijgen.