Wat moet er intern worden geregeld om circulair inkopen succesvol te laten zijn?
Er zijn een aantal specifieke problemen die de implementatie van circulair inkopen in de weg kunnen staan:
- Onvoldoende intern draagvlak: de interne klant wil bijvoorbeeld per se een nieuw product. Oplossing kan zijn meer concrete uitleg binnen de organisatie waarom er anders gewerkt gaat worden, dit zorgt voor meer begrip en leidt vaak tot meer draagvlak bij de stakeholders (ook bij de klant);
- Gescheiden budgetten voor aanschaf, beheer, onderhoud, afdanking. Oplossing: bied een realtime totaalrapportage van de verschillende budgetten gekoppeld aan het gezamenlijke (hoofd)doel. Bovendien zijn goede afspraken over de procuratie van budgethouders en het ‘vier ogen’-principe essentieel;
- De gebruiker gaat minder zorgvuldig met een product om als dit niet het eigendom van zijn eigen organisatie is. Gevolg: hogere onderhoudskosten en lagere restwaarde. Oplossing: de producten regelmatig controleren en onjuist gebruik monitoren.
- Doelstellingen circulaire economie zijn strijdig met andere doelstellingen, bijvoorbeeld niet-duurzame biomassa. Oplossing: een consistent en integrale aanpak van de financiële systemen en inkoopsystemen;
- Toezeggingen leveranciers kunnen niet of onvoldoende gecontroleerd worden. Oplossing: toezeggingen concretiseren, vastleggen in contract en vervolgens toezien op de naleving (contractmanagement);
- Aanbiedingen zijn onvergelijkbaar en daarmee niet ten opzichte van elkaar te beoordelen. Oplossing: eenduidige, vooraf bekend gemaakte SMART parameters.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Duurzaam Ondernemen / MVO.