Hoe kan ik MVO direct praktisch toepassen in communicatie?
MVO Nederland geeft volgende tips voor Communicatie:
- Laat uw medewerkers zelf hun werktijden bepalen. Op deze manier kunnen zij de spits vermijden. Dit levert minder files en vervuiling op.
- Vraag klanten en andere stakeholders om hulp bij dilemma’s. Zij kunnen u helpen bij het oplossen van knelpunten in uw MVO-beleid.
- Verdiep u in de belangen van stakeholders en leg de keuzes die u als organisatie maakt helder aan hen uit.
- Wees ook eerlijk als u iets niet doet, of over zaken die nog niet zo duurzaam zijn als u zou willen maar waar u wel aan werkt.
- Vertel niet alleen over de duurzaamheidsvoordelen van uw product, maar doe dit in combinatie met andere productkenmerken, zoals een mooi design, een uitzonderlijke smaak of gebruiksgemak.
- Wees niet bang om te communiceren over de duurzame dingen die er in uw organisatie al gebeuren.
- Doe wat u zegt.
- Zorg ervoor dat u alle duurzaamheidsclaims ook kunt bewijzen. Dit hoeft niet altijd door keurmerken of certificaten, maar het kan ook verhalend worden beschreven, bijvoorbeeld in uw duurzaamheidsverslag.
- Gebruik uw offertes, uw website of een apart maatschappelijk verslag om te communiceren over duurzaamheid.
- Voeg een blog toe aan uw website, waarin u eens in de maand een bericht plaatst over de vorderingen op zakelijk MVO-gebied.
- Vertel met behulp van storytelling wat u werkelijk doet en waarom u dit doet.
- Zorg ervoor dat uw medewerkers achter het MVO-verhaal staan en dit ook goed over kunnen brengen.
- Gebruik een MVO-jaarverslag waarin ook medewerkers zijn geïnterviewd over hun MVO-ervaringen of -successen, als startpunt om in gesprek te gaan met uw klanten en andere stakeholders.
- Vervang uw corporate papieren magazine of jaarverslag door een interactieve variant en bespaar zo papier, vervoer en afval.
- Stel consumenten in de gelegenheid uw product te vergelijken met andere producten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Duurzaam Ondernemen / MVO.