Gaat de groei van private labels vooral ten kosten van B-merken?
In de komende jaren zal de helft van de verpakte levensmiddelen wereldwijd een private label dragen. En dat betekent een verdubelling ten opzichte van de huidige situatie. Deze voorspelling doet de Rabobank in het rapport "Private Label vs. Brands - An Inseparable Combination" (2011). De groei van de private labels gaat vooral ten koste van de B-merken. De grote A-merken zien hun marktaandeel en belang in de markt toenenemen. Rabobank: "Retailers noch consumenten kunnen zonder A-merken. Ze vormen een referentieproducten. Voor consumenten is het A-merk de benchmark waarmee de retailers op prijs kunnen worden vergeleken. Voor retailers is het A-merk het ankerpunt waar de kwaliteit en prijs van een categorie aan vast hangen."
De private label-groei gaat het snelst in markten waar de retail volwassen aan het worden is zoals Polen, Rusland en Turkije (respectievelijk 11, 9 en 8 procentpunt groei in de komende vijf jaar). Maar ook in Westerse landen als Italie (8 procentpunt), Nederland (4 procentpunt) en Spanje (4 procentpunt) gaat het snel.
De private label-groei gaat het snelst in markten waar de retail volwassen aan het worden is zoals Polen, Rusland en Turkije (respectievelijk 11, 9 en 8 procentpunt groei in de komende vijf jaar). Maar ook in Westerse landen als Italie (8 procentpunt), Nederland (4 procentpunt) en Spanje (4 procentpunt) gaat het snel.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 41 vragen en antwoorden over Private labels.