Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik heb véél verkocht in mijn leven. En goed ook: voor een goede prijs én goede leveringsvoorwaarden. En ALS er al korting moest zijn, dan om een goede reden. Bijvoorbeeld afwijkende betalingscondities, groot volume, raamovereenkomst, leerjarenovereenkomst of wat dan ook.
Maar . . . .
Ik stopte 10 x zoveel uren in voorbereiding als mijn collegae, reed 10 x zo weinig kilometers en had 10 x zo weinig bezoeken. Hoe kan dat?
Omdat ik de klant serieus neem. Ik doe mijn “huiswerk” niet aan het bureau van de klant en “die zoeken we op” is wel voorgekomen, maar niet echt veel.
En dan?
Luisteren, l u i s t er e n , L U I S T E R E N !!!
Luisteren naar wat de klant aangeeft als zijn ECHTE probleem (problemen).
Ik heb me altijd plaatvervangend geschaamd voor kreten als “goed verhaal”, “gas geven”, “doordrukken”, of “koud canvassen”. Of nog erger: “vlotte babbel”, “gelikte presentatie” of “platwalsen”. It takes two to tango.
Doe nou gewoon je huiswerk vijf Michelin sterren. Realiseer je dat voor de klant dat half- of hele uur dat ie voor je heeft ingeruimd wel degelijk goedbestede tijd moet zijn. En je hoeft niet op alles een antwoord te hebben. Als de potentiële klant merkt dat je MAATWERK voor HEM bent bezig geweest, gaat ie je helpen de ontbrekende stukken in te vullen. Zó werkt dat.
Powerselling? Volledig uit de tijd, als het al ÓÓIT heeft gewerkt.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer