Praktische tips bij het produceren van uw whitepaper
Om veel mensen te stimuleren uw whitepaper te lezen, is het heel belangrijk dat deze goed leesbaar is. Een paar belangrijke tips:
• Gebruik een aantrekkelijke schrijfstijl
Zorg ervoor dat u uw verhaal niet al te technisch maakt. Whitepapers, die plezierig ‘weglezen’, maken een grotere kans om doorgestuurd te worden naar andere potentiële klanten.
• Hanteer een overzichtelijke opmaak
Daarnaast is het aan te raden om een whitepaper grafisch aantrekkelijk op te maken: gebruik duidelijke koppen, plaats hier en daar een afbeelding of diep enkele voorbeelden uit in aparte tekstvakken. Dit stelt de lezer in staat snel over de koppen heen te lezen, op zoek naar informatie die relevant voor hem of haar is.
• Gebruik afbeeldingen en foto’s, grafieken en tabellen
Het juiste gebruik van afbeeldingen kan een whitepaper meer laten leven. Tabellen en grafieken zijn een perfect hulpmiddel om bepaalde facetten extra te benadrukken. Probeer waar mogelijk gebruik te maken van onderbouwend cijfermateriaal uit betrouwbare bronnen. Dit zorgt voor extra geloofwaardigheid van uw ideeën. Daarnaast zorgen grafieken en afbeeldingen voor een welkome afwisseling tussen grote tekstblokken. Gebruik ze echter niet overmatig; dit kan ten koste gaan van de leesbaarheid.
• ‘Scanbaarheid’
Zorg door tussenkoppen en korte alinea’s dat de whitepaper vlot te lezen is. Maak gebruik van bullets, Geef puntsgewijs tips, checklists, stappenplannen, do’s & don’ts. De belangrijkste conclusies kunt u extra benadrukken door deze nog extra uit de tekst te lichten.
• Lengte
Afhankelijk van het onderwerp is de gemiddelde whitepaper 5 tot 10 pagina’s lang. Wanneer dit niet haalbaar is, overweegt u dan om de whitepaper op te splitsen. Langere whitepapers kunnen contraproductief werken.
• Focus op uw boodschap
Voorkom lange toelichtingen op probleemstellingen, achtergronden of uitwerkingen. Zet deze liever apart in een artikel of tekst en verwijs hiernaar met een link.
• Pas op voor clichés
Uw product of dienst is niet hetzelfde als van die van concurrenten, dus verval niet in het gebruikelijke b2b-jargon. Woorden als: innovatief, schaalbaar, marktleider en cutting edge zijn door het veelvuldige gebruik nietszeggend geworden.
• Een whitepaper is géén opgeklopte folder
Weinig ergert een lezer zo als het afgeven van contactgegevens om vervolgens een glanzende verkoopfolder te ontvangen
• Maak een aantrekkelijke samenvatting van twee of drie regels, die uitnodigt om de hele whitepaper te lezen. Deze samenvatting gaat vaak mee in nieuwsbrieven of in verwijzingen. Als de samenvatting zwak is, dan zullen maar weinigen uw whitepaper lezen.
• Verrijk uw publicatie door bv. video’s, links, geluidsfragmenten, slides toe te voegen.
• Gebruik een aantrekkelijke schrijfstijl
Zorg ervoor dat u uw verhaal niet al te technisch maakt. Whitepapers, die plezierig ‘weglezen’, maken een grotere kans om doorgestuurd te worden naar andere potentiële klanten.
• Hanteer een overzichtelijke opmaak
Daarnaast is het aan te raden om een whitepaper grafisch aantrekkelijk op te maken: gebruik duidelijke koppen, plaats hier en daar een afbeelding of diep enkele voorbeelden uit in aparte tekstvakken. Dit stelt de lezer in staat snel over de koppen heen te lezen, op zoek naar informatie die relevant voor hem of haar is.
• Gebruik afbeeldingen en foto’s, grafieken en tabellen
Het juiste gebruik van afbeeldingen kan een whitepaper meer laten leven. Tabellen en grafieken zijn een perfect hulpmiddel om bepaalde facetten extra te benadrukken. Probeer waar mogelijk gebruik te maken van onderbouwend cijfermateriaal uit betrouwbare bronnen. Dit zorgt voor extra geloofwaardigheid van uw ideeën. Daarnaast zorgen grafieken en afbeeldingen voor een welkome afwisseling tussen grote tekstblokken. Gebruik ze echter niet overmatig; dit kan ten koste gaan van de leesbaarheid.
• ‘Scanbaarheid’
Zorg door tussenkoppen en korte alinea’s dat de whitepaper vlot te lezen is. Maak gebruik van bullets, Geef puntsgewijs tips, checklists, stappenplannen, do’s & don’ts. De belangrijkste conclusies kunt u extra benadrukken door deze nog extra uit de tekst te lichten.
• Lengte
Afhankelijk van het onderwerp is de gemiddelde whitepaper 5 tot 10 pagina’s lang. Wanneer dit niet haalbaar is, overweegt u dan om de whitepaper op te splitsen. Langere whitepapers kunnen contraproductief werken.
• Focus op uw boodschap
Voorkom lange toelichtingen op probleemstellingen, achtergronden of uitwerkingen. Zet deze liever apart in een artikel of tekst en verwijs hiernaar met een link.
• Pas op voor clichés
Uw product of dienst is niet hetzelfde als van die van concurrenten, dus verval niet in het gebruikelijke b2b-jargon. Woorden als: innovatief, schaalbaar, marktleider en cutting edge zijn door het veelvuldige gebruik nietszeggend geworden.
• Een whitepaper is géén opgeklopte folder
Weinig ergert een lezer zo als het afgeven van contactgegevens om vervolgens een glanzende verkoopfolder te ontvangen
• Maak een aantrekkelijke samenvatting van twee of drie regels, die uitnodigt om de hele whitepaper te lezen. Deze samenvatting gaat vaak mee in nieuwsbrieven of in verwijzingen. Als de samenvatting zwak is, dan zullen maar weinigen uw whitepaper lezen.
• Verrijk uw publicatie door bv. video’s, links, geluidsfragmenten, slides toe te voegen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 17 vragen en antwoorden over Whitepapers.