Wat zijn de meest gemaakte fouten van franchisegevers?
Franchising is een prima manier om snel te groeien. Let echter op de volgende valkuilen:
1. De franchiseformule is (nog) geen bewezen succes en is niet getest
Het is belangrijk om uw formule zelf goed uit te werken en te testen. Daarom verdient het aanbeveling om eerst eigen vestigingen te openen met bedrijfsleiders, voordat u met derden in zee gaat. Door zelf eerst met andere vestigingen te werken, kunt u nagaan of uw concept ook op andere plekken aanslaat. Bovendien kunt u bijvoorbeeld logistieke processen stroomlijnen en eventuele kinderziektes eerst zelf oplossen.
2. Er is (nog) geen deugdelijk handboek met expliciet omschreven werkwijze en procedures
Door middel van franchising wilt u úw concept wijder verspreiden. Dan is het wel belangrijk dat anderen ook begrijpen hoe uw formule in elkaar zit en aan welke eisen een vestiging moet voldoen. In een deugdelijk handboek legt u al deze zaken vast. Variërend van de kleur van de huisstijl, de inrichting van het interieur tot en met de (eventuele) bereidingswijze van producten.
3.Bij veel ondernemers regeert het buikgevoel.
Ze hebben eigenlijk geen idee waarom een vestiging op een bepaalde plek een enorm succes is. Er wordt dan vaak gedacht dat hun formule overal een 'hit' zal zijn. In de praktijk valt dat nog wel eens tegen. Daarom is het belangrijk om eerst te weten te komen waarom uw formule een succes is op die specifieke plek. Pas als u daar achter bent, kunt u op zoek gaan naar andere locaties. Laat onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de belangstelling van potentiële ondernemers en eindgebruiker/consumenten voor het concept.
4. Franchise overeenkomst is te weinig specifiek
Er zijn heel veel standaardovereenkomsten in omloop. Deze zitten over het algemeen redelijk goed in elkaar, zolang ze aan de regels en richtlijnen van de Europese Erecode voldoen. Maar het gevaar is dat de formuleringen te algemeen zijn, waardoor een overeenkomst toch tot misverstanden leidt. Probeer daarom overeenkomsten te maken die precies aansluiten bij uw situatie.
5. Te weinig aandacht voor wervingsmateriaal en -procedures
Om nieuwe franchisenemers aan te trekken, zult u hen iets speciaals moeten bieden. De mensen die zich bij uw organisatie willen aansluiten, kiezen voor een nieuw leven. Het is voor velen een droom die eindelijk waarheid wordt. Door middel van goede procedures en goed wervingsmateriaal kunt u potentiële franchisenemers direct het gevoel geven dat u de zaken goed op orde hebt. Als u daar niet in slaagt, zullen vele potentiële franchisenemers afhaken en hun heil zoeken bij professioneler ogende (concurrerende) organisaties.
6. Te veel aandacht voor expansie, te weinig voor onderhoud
Vaak hebben ondernemers 'dollartekens' in de ogen en willen vooral razendsnel uitbreiden en de markt veroveren. Die doelstellingen wegen nogal eens zwaarder dan goede begeleiding van franchisenemers. Dat kan verkeerd uitpakken, want een slecht geleide vestiging heeft een negatieve uitstraling op uw totale formule. Met name de begeleiding van franchisenemers in de eerste fase is van belang. Vlak ook het onderhoud en innovatie van uw formule niet uit.
7. Te weinig kritisch bij de selectie van franchisenemers
Ook hierbij geldt: houd uw expansiedrift in toom. Ga liever wat langer op zoek naar de juiste kandidaat op de juiste plek, dan “snel weer even een vestiging openen”, omdat u zo graag groter wilt worden.
8. Te weinig financiële middelen om de groei te financieren
Het is belangrijk dat de organisatie tegenslag bij één of meerdere vestigingen kan opvangen. Een goede financiële basis is dus een 'must'.
9. De franchise ontwikkeling krijgt geen aparte (rechts)positie
Bij sommige bedrijven - die veel eigen filialen hebben en slechts enkele franchisevestigingen - hangt franchising er maar een beetje bij. De franchisevestigingen worden gezien als 'eigen winkels', en de franchisenemers worden behandeld als filiaalhouders terwijl franchising toch een andere aanpak vergt.
10. Geen structureel overleg met franchisenemers
Uw franchisenemers zijn, hoe u het ook wendt of keert, zelfstandig ondernemers. Ze hebben eigen ideeën en willen die zelf graag doorvoeren. Soms kan het, soms niet. Maar een goede overlegstructuur (in de vorm van een franchiseraad) is daarom wel strikt noodzakelijk.
1. De franchiseformule is (nog) geen bewezen succes en is niet getest
Het is belangrijk om uw formule zelf goed uit te werken en te testen. Daarom verdient het aanbeveling om eerst eigen vestigingen te openen met bedrijfsleiders, voordat u met derden in zee gaat. Door zelf eerst met andere vestigingen te werken, kunt u nagaan of uw concept ook op andere plekken aanslaat. Bovendien kunt u bijvoorbeeld logistieke processen stroomlijnen en eventuele kinderziektes eerst zelf oplossen.
2. Er is (nog) geen deugdelijk handboek met expliciet omschreven werkwijze en procedures
Door middel van franchising wilt u úw concept wijder verspreiden. Dan is het wel belangrijk dat anderen ook begrijpen hoe uw formule in elkaar zit en aan welke eisen een vestiging moet voldoen. In een deugdelijk handboek legt u al deze zaken vast. Variërend van de kleur van de huisstijl, de inrichting van het interieur tot en met de (eventuele) bereidingswijze van producten.
3.Bij veel ondernemers regeert het buikgevoel.
Ze hebben eigenlijk geen idee waarom een vestiging op een bepaalde plek een enorm succes is. Er wordt dan vaak gedacht dat hun formule overal een 'hit' zal zijn. In de praktijk valt dat nog wel eens tegen. Daarom is het belangrijk om eerst te weten te komen waarom uw formule een succes is op die specifieke plek. Pas als u daar achter bent, kunt u op zoek gaan naar andere locaties. Laat onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de belangstelling van potentiële ondernemers en eindgebruiker/consumenten voor het concept.
4. Franchise overeenkomst is te weinig specifiek
Er zijn heel veel standaardovereenkomsten in omloop. Deze zitten over het algemeen redelijk goed in elkaar, zolang ze aan de regels en richtlijnen van de Europese Erecode voldoen. Maar het gevaar is dat de formuleringen te algemeen zijn, waardoor een overeenkomst toch tot misverstanden leidt. Probeer daarom overeenkomsten te maken die precies aansluiten bij uw situatie.
5. Te weinig aandacht voor wervingsmateriaal en -procedures
Om nieuwe franchisenemers aan te trekken, zult u hen iets speciaals moeten bieden. De mensen die zich bij uw organisatie willen aansluiten, kiezen voor een nieuw leven. Het is voor velen een droom die eindelijk waarheid wordt. Door middel van goede procedures en goed wervingsmateriaal kunt u potentiële franchisenemers direct het gevoel geven dat u de zaken goed op orde hebt. Als u daar niet in slaagt, zullen vele potentiële franchisenemers afhaken en hun heil zoeken bij professioneler ogende (concurrerende) organisaties.
6. Te veel aandacht voor expansie, te weinig voor onderhoud
Vaak hebben ondernemers 'dollartekens' in de ogen en willen vooral razendsnel uitbreiden en de markt veroveren. Die doelstellingen wegen nogal eens zwaarder dan goede begeleiding van franchisenemers. Dat kan verkeerd uitpakken, want een slecht geleide vestiging heeft een negatieve uitstraling op uw totale formule. Met name de begeleiding van franchisenemers in de eerste fase is van belang. Vlak ook het onderhoud en innovatie van uw formule niet uit.
7. Te weinig kritisch bij de selectie van franchisenemers
Ook hierbij geldt: houd uw expansiedrift in toom. Ga liever wat langer op zoek naar de juiste kandidaat op de juiste plek, dan “snel weer even een vestiging openen”, omdat u zo graag groter wilt worden.
8. Te weinig financiële middelen om de groei te financieren
Het is belangrijk dat de organisatie tegenslag bij één of meerdere vestigingen kan opvangen. Een goede financiële basis is dus een 'must'.
9. De franchise ontwikkeling krijgt geen aparte (rechts)positie
Bij sommige bedrijven - die veel eigen filialen hebben en slechts enkele franchisevestigingen - hangt franchising er maar een beetje bij. De franchisevestigingen worden gezien als 'eigen winkels', en de franchisenemers worden behandeld als filiaalhouders terwijl franchising toch een andere aanpak vergt.
10. Geen structureel overleg met franchisenemers
Uw franchisenemers zijn, hoe u het ook wendt of keert, zelfstandig ondernemers. Ze hebben eigen ideeën en willen die zelf graag doorvoeren. Soms kan het, soms niet. Maar een goede overlegstructuur (in de vorm van een franchiseraad) is daarom wel strikt noodzakelijk.