Hoe sponsort de farmaceutische industrie tv-programma's?
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft onderzoek gedaan (2009) naar farmaceutische bedrijven, die medische tv-programma’s van de Publieke Omroep sponsoren. In de uitzendingen werd aan de kijker niet duidelijk gemaakt dat het om een gesponsord programma ging.
De EO heeft programma’s uitgezonden die waren betaald door fabrikanten van geneesmiddelen. De sponsoring liep via patiëntenorganisaties. Op de aftiteling stond alleen de naam van de patiëntengroepen.
Het gaat om een uitzending over baarmoederhalskanker en een aflevering over epilepsie. In beide uitzendingen werd ruim aandacht besteed aan de behandelmogelijkheden met vaccins of medicijnen. De film over baarmoederhalskanker werd betaald door GlaxoSmithKline, fabrikant van het vaccin Cervarix.
Ook het Nationaal Epilepsie Fonds financierde een tv-programma van de EO via een omweg met geld van de farmaceutische industrie. Het bedrijf UCB Pharma, dat epilepsiemiddelen op de markt brengt, betaalde vorig jaar 32.523 euro aan het epilepsiefonds voor ‘het ontwikkelen van een tv-programma van 25 minuten over epilepsie’, aldus het sponsorcontract. In dat contract staat dat de bedrijfsnaam ‘in alle uitingen als sponsor dient te worden vermeld’. Op de aftiteling van het tv-programma werd alleen het epilepsiefonds genoemd.
De EO heeft programma’s uitgezonden die waren betaald door fabrikanten van geneesmiddelen. De sponsoring liep via patiëntenorganisaties. Op de aftiteling stond alleen de naam van de patiëntengroepen.
Het gaat om een uitzending over baarmoederhalskanker en een aflevering over epilepsie. In beide uitzendingen werd ruim aandacht besteed aan de behandelmogelijkheden met vaccins of medicijnen. De film over baarmoederhalskanker werd betaald door GlaxoSmithKline, fabrikant van het vaccin Cervarix.
Ook het Nationaal Epilepsie Fonds financierde een tv-programma van de EO via een omweg met geld van de farmaceutische industrie. Het bedrijf UCB Pharma, dat epilepsiemiddelen op de markt brengt, betaalde vorig jaar 32.523 euro aan het epilepsiefonds voor ‘het ontwikkelen van een tv-programma van 25 minuten over epilepsie’, aldus het sponsorcontract. In dat contract staat dat de bedrijfsnaam ‘in alle uitingen als sponsor dient te worden vermeld’. Op de aftiteling van het tv-programma werd alleen het epilepsiefonds genoemd.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 63 vragen en antwoorden over Sponsoring.