Is selectieve distributie ook online toegestaan?
Door een aantal maatregelen, vast te legen in een (merk)licentie, kunnen de kwaliteitseisen die voor offline verkoop gelden, ook zoveel mogelijk bij online verkoop worden nageleefd. Deze maatregelen moeten binnen het wettelijk kader passen:
- Een eigen website waarop de distributeur de merkproducten te koop aanbiedt mag de producent c.q. merkhouder in beginsel niet verbieden. Dit laat onverlet dat onder omstandigheden van de distributeur kan worden verlangd dat hij beschikt over ten minste één fysiek verkooppunt: de winkel en/of showroom;
- Wederverkopers mogen de merkproducten zowel actief als passief verkopen via gerichte marketingacties en advertenties;
- Een generiek verbod op het gebruik van een bepaald platform (zoals eBay) is in beginsel niet toegestaan. In een concreet geval mag de verkoop via een dergelijk platform worden verboden als de website aantoonbaar niet voldoet aan de gestelde kwalitatieve criteria.
- Verder geldt dat er kwaliteitseisen mogen worden gesteld aan de inrichting van de website of webshop. Daarbij past ook een bepaalde instructiebevoegdheid. Zo mag bijvoorbeeld geëist worden dat de kwaliteitsuitstraling van het merk wordt gerespecteerd, een bepaald visueel imago moet hebben en alleen goedgekeurd reclame-materiaal gebruikt mag worden. Door eisen te stellen aan de inrichting van de site of ander online platform kan de merkhouder de goede reputatie van het merk handhaven. Ook een deugdelijke online klachtafhandelingsprocedure is essentieel om het imago van het merk hoog te houden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 163 vragen en antwoorden over Mededinging.