Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dus wat meer gezond verstand terug in organisaties. Geen macht meer bij ondersteunende staf zoals Finance, HR en IT.
Er moet dus wee onderscheid komen tussen doel en middel. Dit gaat er dan uiteindelijk ook weer toe leiden dat er in organisaties meer leiders en minder managers rondlopen.
Wat ontbreekt er.
Om onderaan te beginnen: de inhoudelijke delegatie naar de werkvloer loopt stuk omdat de uitleg niet aansluit op hun expertise. En die is in de meeste gevallen niet misselijk. Alleen worden ze nooit betrokken bij de aanschaf en de fijntuning van de software. Dit komt gedeeltelijk omdat ze gewoon dom worden gehouden: een verkoper hoeft niet te weten wat er op een product verdient wordt en het middelmanagement brandt zijn vingers niet aan de administratieve organisatie. Hoe wordt dit dan toch geregeld: alle suggesties moeten komen van de softwareleverancier. In dit opzicht zijn de meeste leveranciers overvraagd of houden vast aan hun zelf opgesteld model.
Het middelmanagent heeft maar arbitraire kennis over het effectief meten van voortgang EN kan het resultaat niet doorvertalen naar de strategie.
De top realiseert zich onvoldoende dat doorvragen moet, en dat de inhoud van het gewenste managementrapport in hoge mate van hun eigen business intelligence afhankelijk is. Geen onduidelijke opdrachten dus maar constant schaven. Het middelmanagement moet voor aansturing de gang naar canossa maken: de werkvloer op en maandelijks het resultaat tegen de gedetailleerde strategie aanhouden en alle problemen blijven oplossen tot 70 % gewoon gedelegeerd kan worden en blijven. Want het antwoord op een goed lopende organisatie is gewoon: delegatie.