Hoe selecteer je een reclamebureau?

Columns

Onlangs had ik het er nog over met een collega, dat het zo moeilijk is een goed reclamebureau te vinden. Natuurlijk zijn er voldoende op de markt: van de iets te creatieve schooldropout tot het vermaarde internationale bureau waar de top prachtige promotie voert voor het bureau en de account behandeld wordt door stagiaires. Maar goed, jij bent een ondernemer of manager en je wilt je boodschap naar buiten brengen. Waar moet je op letten als je besluit met een bureau in zee te gaan voor een effectieve campagne? Over welke capaciteiten moet een reclameagentschap bezitten.

1. Begrip van concepten

In een column van mij zal het niemand verbazen dat dit als eerste voorwaarde genoemd wordt. Dat betekent niet dat een reclamebureau je concept moet bedenken. Dat zou kunnen als je er nog geen hebt, ma...

Joris van Zoelen - Synergie | identiteits- en merkstrategie
Interessant artikel van Frank Wouters. Als vervolg op 'identiteitsvinding en -verankering' krijgen wij soms ook de vraag naar een aanpak voor selectie van een reclamebureau. Ons - niet te verbazen - uitgangspunt is het criterium van 'identificatie'. Veel opdrachtgevers selecteren een reclamebureau (of andere partner) nog op gedragsniveau.

Een mooi voorbeeld is één van Nederlands (kleinere) leveranciers van groene energie. Na een zorgvuldige selectie was er een ontvangst bij het nieuwe reclamebureau. Een rondleiding door het bureau toonde vooral een overdaad aan 'materie' en 'welvaart'. De directeur van het bureau liet nog net niet z'n warm-draaiende Buick zien.

Van organisaties en merken wordt steeds meer gevraagd dat zij voor hun 'betekenis' en 'waarden' staan in alles dat zij zijn en doen (congruentie). Samenwerkingspartners spelen daarin een cruciale rol. De eerste vraag is daarmee: vechten we voor dezelfde doelen en hechten we aan dezelfde waarden.
Sander
Dus wat je in feite zegt is dat een reclamebureau verstand moeten hebben van bedrijfsstrategie, marketing en sales..... Helemaal mee eens. En eigenlijk is het ook gewoon niet meer dan normaal dat dat zo is. Maar in 2012 zal iedereen daar extra op gaan letten. Babbels maken plaats voor resultaten. Back to normal dus.

Meer over Ondernemerschap