Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als het zo door gaat gaan we en masse weer terug naar de publieke zenders, waar ook aardige TV wordt voorgeschoteld.
Toegegeven: je hebt beduidend minder tijd om:
- je koffie in te schenken,
- je plasje te doen,
- een sigaretje te roken,
- stiekem je mail te checken,
- zonder morsen de dipsaus m.b.v. een krakende lekkernij over het vloerkleed heen naar binnen te werken,
- na het zappen, er achter te komen dat de volgende zeven opeenvolgende TV-zenders ook in de reclame zooi zijn gedoken
- een gedeelte van de achterstallige vaat te doen,
en zo meer.
Maar daar tegenover staat ,dat je af en toe knarsentandend na slechts drie keer zappen er achter komt, dat het eigenlijk ook niets is.....zelfs zonder reclame.
Scrabble dan maar?
Scrable? Mens erger je niet lijkt me toepasselijker
Trouwens, de 1,17 Miljard reclameopbrengsten per jaar is 100 euro per Nederlander ouder dan 6 jaar. En die worden door de leveranciers gewoon doorberekend.
De reclame plaag blijft, maar dan met 10 x de woordwaarde
Jos
Ik hoor mensen (die zeggen ervoor geleerd te hebben) roepen dat des te irritanter de reclame is, des te beter blijft het de mensen bij. Volgens hen is het niet de akkelige boodschap die ze je vertellen, vooral de exemplaren waar de tekst is Nederlands is ingesproken, meestal voor vrouwen -shampoo, kleurspoeling, inlegkruisjes, etc (denken ze dat die geen ondertitels kunnen lezen) maar ook de exemplaren waar alles in een razend tempo langs komt vliegen schijnen dus het beste te blijven hangen.
En dan is het niet de reclame zelf die blijft hangen, maar met name het merk of het specifieke product. Een bedrijf als Blokker lift hier bijvoorbeeld dankbaar op mee. Heel veel zooi die je op b.v. TellSel ziet langs komen, komt na verloop van tijd wel bij de Blokker in het schap te liggen.
Ook al wil je die troep helemaal niet hebben, toch herken je het en kan je toch wat makkelijker tot het aanschaffen van het product overgaan.
Als reclame maar irritant genoeg is, dan blijft het hangen. Het schijnt allemaal met ons onderbewustzijn te maken te hebben.
Nou kan ik langzaam aan ook wel de reclames schieten. Meestal begin ik dan te zappen en kom niet meer terug waar ik geweest was. Vaak een film, die ik uiteindelijk wel weer bij de Blokker in een bak voor een paar Euro tegen kom.
Alles bij elkaar genomen is er met al die reclame maar een winnaar en dat is de Blokker, als ze niets verkopen wat ooit op TV is langs gekomen, dan wel de films waar die rottige reclame tussen zat.
Maar dat neemt niet weg dat jouw probleem in de eerste plaats, de reclames tussen je opnames door, er niet uit kunnen. Kan wel, er is ooit iemand geweest die een handig apparaatje heeft bedacht die reclames kan herkennen, omdat die vaak een krachtiger audio modulatie hadden dan de rest van de programma's. Dat ding was in sommige landen nogal populair waardoor de modulatieverschillen tussen reclame en programma's minimaal is, het schreeuwt allemaal je huiskamer in.
Dan zou het aardig zijn als de commerciele (de publieke even meegerekend met de STER) als die een signaaltje zouden sturen als de reclame begint en wanneer die is afgelopen.
Tja, is technisch mogelijk (moet er wel iemand op het juiste moment op het juiste knopje drukken en niet per ongeluk de boel 30 seconden laten lopen zodat je toch net die ene adverteerder die extra heeft betaald meekrijgt of juist het begin van het volgende stuk mist omdat ie te laat weer de boel terugzet).
Maar ja, ook al is iets niet live bekeken (ook al is het een opname, als het wordt uitgezonden is dat dus live) maar als opname, de reclame blijft belangrijk.
Die reclamejongens zouden liever een systeem zien dat je een reclame niet snel kan doorspoelen (dan wel skippen, het zijn tegenwoordig schijfjes en geen banden meer) maar dat deze volledig bekeken moeten worden.
Is er dan niets aan te doen? Ja hoor, komen we toch weer in de winkel van Blokker terecht. Als je daar de bakken met DVD's doorploegt en er alle verschillende titels uithaalt, dan heb je voor een paar euro dagen lang (avondvullende) films op je scherm zonder reclame.
Oeps, dan moet je niet de pech hebben dat ze aan het begin van de film toch nog maar even een promo gooien voor een andere film die ze uitbrengen. Heb je toch weer een reclame...
Ik ben tegenwoordig maar veel aan het luisteren naar de radio, via internet om precies te zijn. Bakken vol stations met leuke muziek en, wat het meest belangrijkste is, geen reclames.
Maar Jos, om je dan toch nog een vraag te stellen. Welke programma's kunnen jou tegenwoordig nog boeien dat het nog wat uitmaakt welke reclames erin zitten, tegenwoordig moet alles toch grof, platvloers en vooral dom zijn qua inhoud, zeker als je het over de echte commerciele jongens hebt (de RTL's, SBS'en etc.). Ik heb al zeker een half jaar niets meer opgenomen, domweg omdat het de moeite van het opnemen niet meer waard is, laat staan om naar te kijken.
Ja, het journaal en zo nu en dan een actualiteitenrubriek is het wel zo'n beetje wat ik nog bekijk, de rest laat ik maar voor wat het is en als ik dan toch eens door de 30 analoge of de bergen met digitale kanalen aan het zappen ben, dan is dat meestal een actie die met 30 minuten is voltooid.
Kortom, het probleem gaat zichzelf oplossen, de mensen die de reclames echt zat zijn, stoppen met kijken omdat de inhoud van de programma's toch niets is, en de rest die het niets kan schelen die.... kan het niets schelen.
Dus sterkte met het maandverband dat naar mosterdsoep ruikt, de toiletreiniger vermomd als paella, incontinentieluiertjes die gevuld zijn met heerlijke ijsjes en de vleugeltjes van Always in je Koffie. Je weet nu dat je tijdens het eten ook wat leukers kan doen, radio, DVD filmpje van de Blokker of gewoon (nadat je de mond hebt leeggegeten) conversatie met je partner.
Hans
En dat irritante reclames beter blijven hangen, is niet zo eg. Want zo onthou je des te beter welke producten je vanwege de reclame juist niet moet kopen!