'The Greater the obstacle, the more glory in overcoming it!'
Zo ziet het er voor veel organisaties vaak uit, de planperiode voor het nieuwe jaar, als één groot obstakel. Maar ja als het jaar dan weer (bijna) voorbij is en dat jaar bracht je tóch wat je vooraf verwachtte, dan smaakt deze overwinning ook zoet. Maar hoe bereik je dat nu? Kun je als organisatie ook alles uit deze planperiode halen wat er in zit? Doe je dat dan op eigen kracht of beoefen je met veel succes het piggy back riding? Misschien zijn er nog wat tips, nu de planperiode 2007 op de agenda staat.
Binnen de beslotenheid van hun eigen managementkamer laten deze dagen veel managers (m/v) gezucht en gesteun horen. (NB: Let wel beste p.a.: hij/zij is alleen in de kamer en slaakt een vooral vermoeide zucht!! Dit merk ik op omdat recent bleek dat de Jonge Bazen toch vooral artikelen lezen die met sex op de werkvloer te maken hebben...... Zelfs Management Team besteedt er deze week aandacht aan.). De reden voor deze moeilijke periode: hen heeft weer het verzoek bereikt om ideeën aan te dragen voor de nieuwe planperiode 2007! Het is tenslotte nog maar 75 werkdagen en het nieuwe jaar gaat alweer van start! Hoe pak je dit nu aan, zo'n Plan?
Het meest eenvoudige wat je kan doen als organisatie is het beoefenen van het piggyback riding; waarbij de nationale economie the piggy is (NB: als je een Europees speler bent dan kan de economie van de EG the piggy zijn. Etc.). Als organisatie klim je op de rug (the back) van the piggy & hobbelen maar (riding). Als na dat jaar meerijden op the piggy de groei van je organisatie gelijk is aan de economische groei van Nederland, dan deed je het niet slecht. Lig je daarboven, dan deed je het goed; lig je daaronder dan deed je het beroerd. Deze 'strategie' vraagt de minste inspanning, vraagt niet eens om een echt Plan: het enige wat je doet is meerijden op het varken & dat kost u niet veel energie, toch? Prijs uzelf gelukkig als u deze strategie toepast: het wordt namelijk, bewust of onbewust, beoefend door de meeste organisaties met daarbij de financiële instellingen voorop. Maar: wilt u met uw organisatie nu eens écht vooruit dan is dit piggy back riding misschien toch niet de meest geslaagde strategie voor u. Wat dan? (NB; lees ook: Een CEO Belonen…. al weer. (overigens, hoe krijg je dat voor elkaar?) of hoe beloon je een 'piggyback riding' baas?) Zie m.b.t. piggyback riding ook Dependency Theory resp. Piggyback Strategy: A Solution to Boost Internationalization of Small and Medium Enterprises in Indonesia' (NB; kleine 'piggyback riders' die meeliften op de 'schouders' van grote(re) organisaties).
Positief is in ieder geval dat je (ook) met piggy back riding evalueert: je kijkt in het nieuwe jaar terug op het oude en beziet of je de (inter)nationale economische doelstelling wist te matchen. Evalueren (E.) dus en dat alles onder het motto: 'Wat ging er Goed & wat kan er Beter?' (NB: er ging niets Fout, in het afgelopen jaar! Want anders was uw organisatie er nu niet meer.... of had u al lang ingegrepen!). Als je geëvalueerd hebt, kun je gaan Plannen (P.): een Plan maken dus bestaande uit een overall Businessplan, Afdelingsplannen, Individuele Plannen; een Missie en een Organisatiestrategie, die had u al (NB: leest u anders o.m. dit, dit, dit & dit artikel e/o lees de entries onder de rubriek 'Strategie & Bestuur' aan uw linkerhand/-oog.). Dan is het 01/01/07 en dan kun je met z'n allen aan de slag: Aktie (A.) dus! En dan zijn we er, toch?
Niet dus, helaas. Wat vaak vergeten wordt in deze gehele planperiode is de overweging of er binnen de organisatie wel sprak is van enig Commitment (C.)? Commitment aan de Missie, de Strategie, aan het Businessplan. Vraagt de Directie, het MT zich vooraf, voorafgaand aan de nieuwe planperiode, weleens af of er sprake is van enig Commitment van hun zijde? Mmmm.
Besef dat als u als Directie, als MT 100% gecommitteerd bent aan uw organisatie, dat dan Planning, Actie & Evaluatie een logisch gevolg zijn, een fluitje van een cent zo gezegd. (Tip: met minder dan 100% zou ik op uw niveau geen genoegen nemen.) Wat Commitment dan wel is?
In zijn boek Synchroniciteit merkt Joseph Jaworski (o.m. v/m SHELL) daarover op:
- => er is Commitment om actie te ondernemen
- => en er is een subtieler aspect aan Commitment (& wilskracht) en dat is de bestaansgrond voor die actie.
Commitment is een zéér interessant fenomeen dat een onherroepelijke link heeft met uw Communicatie, maar daaraan besteedde ik hier al eerder aandacht & daarop kom ik zeker nog terug.
Voor nu Succes met uw Planperiode!! & Vergeet niet te acteren met: C.P.A.E. !!! (zeker als u het obstakel wil overwinnen)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro